Daniel
    Hej jag har beräknat att jag kommer att läsa 2700p då jag redan första året läste både Spanska steg 3 och modersmål 1 persiska. Inför 3an kommer jag att göra indviduella val + kurs utanför schemat (modersmål 2). Dvs jag har läst 2 extra kurser under min gymnasie gång. Betyder det att jag tar med dom i mitt snitt betyg allihopa eller kan jag byta ut det mot mitt sämsta betyg ex idrott där jag fått E? Kan tilägga att jag läser Persiska steg 4 nu. Fördelar med att läsa extra kurs om jag vet att jag får högt betyg i det?
    • Julia : Om du uppger vilket program och vilken inriktning du kommer att ta examensbevis från, går det att ge ett bättre (mer anpassat till just din situation) svar.
    • : Jag läser Ekonomi Juridik, vem bestämmer vilken kurs som är en U-kurs då?
    • Julia : Rätt "programstruktur" måste följas för att gymnasieskola ska kunna utfärda Examensbevis. Man utgår från https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf
    • Julia : Se längst ner i https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf "brickor" av vilka gymnasieexamen byggs. Alla kurser som är Programgemensamma och Gymnasiegemensamma är obligatoriska och måste vara "vanliga" kurser; inte vara U-kurser; sedan ALLA kurser inom EN AV INRIKTNINGAR - måste också vara "vanliga kurser" + tillräckligt antal poäng inom Programfördjupning (som programfördjupande får endast kurser vara som finns i listan för just det programmet, återigen se https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK.pdf ). Inom Individ.val får vilka som helst kurser á 200 p. finnas. Det finns - om man får betyg i fler än 2500 p. utrymme för att "laborera" men programstruktur måste följas. Om man med rätt programstruktur ändå har valmöjlighet, så är det rektor på gymnasieskolan som bestämmer, ansvar kan dock ofta vara delegerat till SYV på skolan. Men din skola kanske följer Skolverkets rekommendationer som säger att bör ej i efterhand "laborera" för att höja meritvärde; utan man måste utfärda examensbeviset i enighet med den individuella studieplanen som varje elev bör ha och där kurser skrivs in - proaktivt, dvs "framåt", innan varje kurs påbörjas.
    Läs alla kommentarer

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Daniel,
    Idrott och hälsa 1 är en obligatorisk kurs på alla nationella gymnasiala program i Sverige; det betyder att betyg i den kursen måste ingå som en "Vanlig kurs" som räknas in i snittet (Jämförelsetal - heter betygssnittet).

    För övrigt, så beror svar på din fråga på Exakt hur ditt Examensbevis blir utformad. Examensbevis bör utformas och utfärdas enligt din Individuellt studieplanen. Av studieplanen bör framgå, innan man börjar läsa kurser, vad varje kurs läses "som", ex. Persiska 4 kan läsas som Programfördjupande eller som U-kurs ("utökat"). U-kurser räknas in i jämförelsetalet/snittet endast i 2 fall; om kursen krävs för särskild behörighet eller om den ger meritpoäng.
    Moderna språk 3 och 4 ger meritponäng, därför kommer Persiska 4 räknas in, oavsett om det är "en vanlig kurs" eller en U-kurs.

    Det höjer givetvis elevens jämförelsetal om icke-obligatoriska kurser, i vilka eleven har lägre betyg, markeras i examensbeviset med "U" och som vanliga kurser skrivs in (i de fall det är möjligt) - kurser som lästes som "extra-kurser" (i vilka man har högre betyg) och så låtsas man i efterhand att så var meningen från början... men det går emot skolverkets rekommendationer.
    Om just din gymnasieskola följer rekommendationerna eller inte - kan inte vi här på fråga syv svara på.
    Du måste prata med SYV på din skola.
    Det är annars rektorn som är ytterst ansvarig på det som händer på skolan.

    Jag har nu i en kommentar till din fråga förklarat vad programstruktur är och att den måste följas; för att i annat fall har inte gymnasieskola rätt att utfärda examensbevis; examensbevis, om den ej följer programstruktur, blir ogiltigt.
    För Ekonomiprogrammet ser man programstruktur på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/EK/programplan/Programplan_EK. - längst ner på sidan där.