Kübra
    Jag är en tjej på 15 år som blir orolig för vad jag ska läsa på gymnasiet, mitt mål är då att bli dietist och jag tänkte då välja natur men vad jag har hört så har manrätt mycket matte i naturvetenskapsprogrammet och vilket jag oroar mig för eftersom jag har svårigheter med matte. Är det säkert att jag kan läsa natur eller borde jag välja något annat? Hur kan man bearbeta matematiken?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Kübra,
    roligt att du har ett mål - att bli dietist >>. För att bli dietist är det inte alls nödvändigt att läsa på naturvetenskapsprogrammet, utan det går bra att läsa på flera andra program - exempelvis på >> VO, vård- och omsorgsprogrammet. Kika gärna på det alternativet.
    Du skriver om att "bearbeta" matte. vi rekommenderar www.matteboken.se och man kan också få hjälp i en Räknestuga, som drivs av Mattecentrum i ca 30 städer i Sverige; har du tur och bor i en stad där räknestugan finns kan du kostnadsfritt få hjälp med matten där. Dock är det så att på NA och Teknik läses det ett avancerat spår i matte och i snabb takt; på NA läser man också fysik, kemi och biologi som Obligatoriska kurser, dessutom läser man många andra kurser också - allt på en gång och tiden kanske inte räcker till.
    Om en elev skulle t.ex behöva 5-6 timmars matte-pluggande om dagen för att hänga med i det snabba takten som NA-programmet har inom matte - så kommer inte det att "gå vägen", därför att så mycket tid för just matte finns ju inte; eleven måste också sova ibland och läsa andra ämnen. Även om eleven helt avstår från fritid, hobby, träffa kompisar mm och endast pluggar dygnet runt, så kanske ändå tiden ej kommer att räcka till.
    Den allmänna och mycket "ungefärliga" rekommendationen är att i fall man har lägre betyg från grundskolan i matte än C, så är det mindre bra att välja NA eller Teknikprogrammet. helst ska man ha A eller i alla fall B betyg i matte, fysik, kemi och biologi - om man vill lyckas på NA och inte riskera att "gå in i väggen" av för mycket pluggandet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Så jag kan ändå bli dietist om jag läser VO? Men vad behövs att lägga till för att bli behörig till dietistprogrammet efter gymnasiet?
    • Anna : Du behöver läsa svenska 3, engelska 6 (vilket är din rättighet) + matematik 2.
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    Särskild behörighet till Dietistprogrammet är: matematik 2, naturkunskap 2 samt samhällskunskap 1a1 och 1a2.

    Och...
    om du tittar på Programplan för VO>>>, ser du att samhällskunskap 1a2 läses som en obligatorisk kurs.

    Vad gäller Naturkunskap 2 - så ersätter man den kursen genom godkända betyg i andra kurser som ingår i VO.

    Kurser för Grundläggande behörighet är svenska 2 (som ingår i VO) + svenska 3 och eng 6 (som du har rätt att läsa, bara du säger till om det på din gymnasieskola).

    Det är alltså endast Matematik 2 som kanske kan ställa till det... för dig. Ofta, men inte alltid, kan man på VO läsa även matematik 2a.
    Matematik 1a ingår i VO som obligatorisk kurs. Matematik 2a erbjuds ofta att välja till. Dock är det inte elevens rättighet att på ett yrkesprogram läsa matematik 2... men, som sagt, oftast kan man göra det.

    Skulle det bli så att du ej kan på din gymnasieskola läsa matte 2a, eller om du t.ex får F betyg i den kursen - kan du komplettera efter gymnasiet. Matematik 2a läses på komvux på heltid på fem veckor; eller på halvtid - på 10 veckor; eller på 25% av studietakt - under en termin.