Saga

    Hej! Jag kommer förmodligen få underkänt i en kurs i tvåan (filosofi 1) och undrar om jag kan läsa om denna direkt under trean (utöver de andra kurserna jag måste gå), eller kommer jag behöva vänta och läsa kursen senare (i.e. kommer jag behöva gå ett fjärde år bara för att läsa en kurs)? Jag vet verkligen inte hur detta går till, men vill undvika att behöva plugga ytterligare efter gymnasiet.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Saga,
    det går med F betyg i Filosofi 1 (om du får godkända betyg i andra kurser) få Examensbevis och med det bli "färdig" med gymnasiet. Om du senare vill höja ditt meritvärde, kommer du i så fall behöva skaffa dig högre betyg i filosofi 1(genom studier på komvux eller genom prövning).
    ***
    Om du får F i en kurs, har du rätt att innan du slutar på gymnasiet göra Prövning i den kursen; man förbereder sig till prövningar oftast genom självstudier.
    Att gå om en kurs under nästa läsår är också en möjlig lösning, men det får man se - hur schemat kommer att se ut; det kommer inte att funka om filosofi 1 kommer att gå på samma tider som du kommer att ha en annan, för dig kanske Obligatorisk, kurs. Du kan ju inte klona dig.
    En annan orsak till varför eleverna inte alltid går om kurser som du får F i - kan vara för många elever i klassen/undervisningsgruppen. Ex. om det är en "full klass" som nästa år läser filosofi 1 och så kanske det finns fem elever som fick F betyg under ett föregående läsår - då kanske det t o m ej finns plats i klassrummet att sätta sig... Det finns ju också brandtekniska regler och begränsningar "I denna lokal får högst... /si och så många/... personer vistas samtidigt".

    Nu är det ganska lång tid kvar tills läsåret tar slut. Gör ditt bästa! Det vore så roligt om du högre av dig i slutet av maj och skrev att du fick Godkänt Betyg i filosofi! Det skulle göra mig och mina kollegor här på Fråga syv så glada! Vi tror på dig och håller tummarna för dig!

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    L.

    Liselotte