Hej MARIA!

    Jag är inte säker på att jag förstår din fråga. Är det så att du fick svar från rektor på Naturvetenskapsprogrammet om att det finns plats och du får byta nu på en gång? Eller kommer du att söka om till åk1 och gå om första året på gymnasiet, i fall du kommer in på NA?

    När du skriver om att du vill "läsa om" svenska, engelska och samhälle - menar du att du kommer att ha godkänt betyg i de kurserna på Ekonomiprogrammet men sedan när du läser på Naturvetenskapsprogrammet åk1 närsta år att du vill läsa samma kurser en gång till? Om det är det du menar så blir det i praktiken nästan alltid att elever går om (läser på nytt) samma kurser, för att skolorna har svårt att erbjuda de ersättningskurser och du har rätt att läsa på heltid - för att inte förlora studiebidraget. Men om skola kan erbjuda ersättningskurser, då bör du läsa de andra kurserna (för att en elev ej har en rättighet att läsa om en kurs i vilken hen redan har ett godkänt betyg).

    Du får gärna förtydliga din fråga - då har jag möjlighet att ge dig ett bättre svar!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Ja det var precis så tack! Ja jag ska gå om ett år för att jag ska byta linje. ska man kolla upp med rektorn ifall det finns ersättningskurser?
    • : Eller finns det nån hemsida där man kkan kolla vilka skolor har ersättningskurser?
    • Mikael : Jag tror inte du kan få svar innan du börjar på den nya skolan för att de vet inte hur schemat kommer att se ut men fråga rektor på det programmet som du söker.
    • Mikael : Det är inga Soeciella kurser, utan man ser om det finns passande kurser som går på de håltimmar som du har pga du redan har betyg i kurserna och ej behöver läsa vissa kurser.
    • : okey tack. Men ifall jag verkligen själv vill läsa om dessa kurser hur stor är sannolikheten att jag får göra det?
    • Mikael : Ganska stor då det är enklare när alla elever i klassen läser samma kurser och det blir oftast just den lösningen som är enklast för skolan.
    • : Tack så mycket för alla svar. Blev verkligen lättad nu
    • Mikael : Bra om våra svar blir till hjälp!
    Läs alla kommentarer