Ren
    Hej!

    Är det möjligt att läsa om kurser en har fått betyg i (E eller högre) när än byter skola + program?

    Om inte, kan en läsa om kursen på komvux för att få ett högre betyg?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    det förekommer ganska ofta att elever läser om kurser som de redan fått godkända betyg i, när de byter skola och/eller gymnasieprogram. Detta pga eleven på gymnasiet har rätt att läsa på heltid och skolorna kan oftast inte erbjuda läsa Andra (ersättningskurser) i stället för de kurser som eleven redan har godkända betyg i - då blir det därför att läsa om redan godkända kurser.

    Men det är inte "rakt av" elevens rättighet att kräva att läsa om redan godkända kurser. Om det på en ny gymnasieskola finns möjlighet att erbjuda läsa på heltid utan att läsa om redan godkända kurser, kan skola vägra ge plats på redan godkända kurser. Det beror, alltså på...

    ***

    Vad det gäller komvux så brukar inte komvux ge plats på redan godkända kurser. Det är pga resursbrist. De som inte läste en kurs kommer in först; och så brukar studieplatserna ta slut redan innan alla kom in som inte läste kursen förut; så blir det inga platser för de som redan har godkända betyg - det är alltså inte förbjudet att på komvux läsa om redan godkända kurser, men praktiskt sett, får man nästan aldrig plats! Man blir i stället hänvisad till självstudier och anmäla sig till en Prövning.

    Hälsningar

    Peter syv