Liv
    Jag ska snart börja gymnasiet och är redan jättestressad över det här med högskolan/universitetet. Det är nämligen så att jag precis kom på att jag kommer behöva läsa till två kurser (fysik 2 och engelska 7) efter gymnasiet för att kunna gå den utbildning jag vill; antingen läkarprogrammet eller teknisk fysik.

    Kommer jag ens kunna plugga vidare på högskola direkt efter gymnasiet, eller måste jag ta ett sabbatsår för att läsa in fysik 2 och engelska 7??? Går det att bara tenta av dem här kurserna?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Liv,

    engelska 7 krävs inte för behörighet. Eng 7 ger meritpoäng, men det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng.

    Det stämmer att godkänt betyg i Fysik 2 kan du behöva för behörighet till många olika högskoleutbildningar, inkl. läkarprogrammet, fysikprogram; den krävs också för att bli behörig söka till veterinärprogrammet, för att kunna på högskolan läsa marinbiologi och ett antal andra högskoleutbildningar.
    Om du på gymnasiet läser fyisk 1a, kan du många ggr välja till fysik 2 (som en valbar kurs). Om du på gymnasiet inte läser fysik 1a, behöver du i så fall efter gymnasiet läsa både fysik 1a och fysik 2. Läsa fysik efter gymnasiet (och eng 7 också) kan man på komvux; man kan också bedriva självstudier och försöka göra prövningar.

    Komplettera för behörighet efter gymnasiet kan man även med hjälp av studier på en folkhögskola.
    ***
    Vill du garanterat läsa Fysik 2 på gymnasiet - måste du gå NA, inriktning Naturvetenskap eller Teknik, inriktning Teknikvetenskap; detta för att kursen är obligatorisk på de 2 utbildningar. På andra inriktningar på NA och TE får man oftast välja läsa fysik 2 som en valbar kurs.

    Vilken utbildning: program och inriktning kom du in på och ska läsa på gymnasiet?