Emil
    Hej! Undrar hur det fungerar med att läsa upp sina betyg dvs har redan ett gymnasiebetyg i en kurs men vill läsa upp det till ett högre betyg. Hur hänger det ihop med antagningen till högskola. Om jag läser upp ett betyg vilken urvalsgrupp hamnar jag då i?
    Tacksam för svar :)

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emil!

    Om du är behörig till en högskoleutbildning redan innan du läser upp något eller några betyg, då prövas du sedan (när du har läst upp något eller några betyg) både i icke-kompletterings gruppen OCH i kompletteringsgruppen.

    I icke-kompletterings gruppen prövas du med meritvärde som räknas ut på betyg innan kompletteringen OCH i kompletteringsgruppen prövas du med det nya meritvärdet, som räknas ut på betyg som är upplästa (de högre betygen).

    Bästa hälsningar och lycka till med dina studier!

    ANNA

    • : Så man kan säga att om jag väljer att läsa upp t.ex matte (betyg E) till betyg A så innebär det att jag får lite högre meritvärde i kompletteringsgruppen. MEN jag söker även i icke-kompletteringsgruppen med mitt "examensbetyg"? Har alltså inget att förlora på att läsa upp betyg?
    • Milla : Ja, precis så är det!
    • : Så nästa steg är alltså att starta en schemalagd kurs hos komvux och sedan göra prövning?
    • Milla : Om du kommer in på en kurs på komvux, får du betyg i slutet av kursen. Prövning är ett alternativ i fall du inte får plats på en kurs på komvux. Man gör inte både och: läser på komvux och anmäler sig till prövning. Men i fall du får lägre betyg än du tror du har kunskaper till, kan du offra 500 kr. på en prövning och testa om du kan få högre betyg.
    • : Ok, så jag ansöker till kursen t.ex matte 1c och läser den och får ett betyg i slutet.
    • : Hur många kurser kan man läsa samtidigt?
    • Milla : Om du kommer in på en kurs på komvux och läser den, bör du få betyg på slutet. Du frågar hur många kurser man läser samtidigt. Jag antar att du menar på komvux? Jag skriver ett nytt svar till dig nu.
    • : Ja exakt! på komvux. Jag har kanske tänkt läsa upp Matte 1c,2c och 3c. Kan man läsa alla dem och eventuellt en ytterligare kurs?
    • Milla : Jag har nu skrivit ett nytt svar till dig. Om du redan har godkända betyg i kurserna, är det mindre troligt att komvux ger dig möjlighet att läsa. De har inte resurser att bekosta utbildningsplats för "omläsning" eller konkurrenskomplettering. Läs också mitt svar till dig.
    Läs alla kommentarer
    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan!

    På heltid läser man 20 gymnasiepoäng per vecka.

    De flesta gymnasiala kurser är på 100 poäng, dvs man läser dem på heltid på 5 veckor. Matte 1c (och alla andra nya matte-kurser) är på 100 poäng.

    En termin på komvux kan vara 20 veckor eller 22-23 veckor, vårterminen är lite längre och kan vara upp till 25 veckor och man läser hela juni också. På 25 veckor skulle man hinna läsa 500 gymnasiepoäng, och det finns 2 sätt att läsa: en kurs i taget (på flex eller distans) eller alla kurser under en termin - klassrumsundervisning på dag- eller på kvällstid.

    Det finns också studerande på komvux som blandar olika utbildningsformer: t.ex. de läser 2 kurser på distans, en kurs på flex och ännu en eller 2 kurser på dag- eller kvällstid.

    Komvux brukar max ge kurser till heltid, men i vissa fall - om man kan ge en bra motivering, kan man läsa på lite mer än heltid.

    Det är smart att boka tid med SYV på Komvux och göra en studieplanering innan man söker kurser på komvux.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare

    Jag ser nu i din fråga att du redan har godkända betyg från gymnasiet. Därför är chansen att få plats på Komvux ganska liten. Komvux prioriterar folk som har kort tidigare utbildningsbakgrund. Oftast finns det inte resurser att ge möjlighet till "konkurrenskomplettering" (dvs när man har godkända betyg men vill höja dem).

    Men du har aboslut rätt att göra ansökan till komvux. Dock är det bra om du är beredd på att de svarar Nej på din ansökan. I så fall kan du anmäla dig till prövningar (självstudier och tester) eller överväger att träna på högskoleprovet och hoppas att komma in på "din" högskoleutbildning i HP-urvalsgruppen.

    • : Okej då förstår jag! Tack så jättemycket för all hjälp och förklaring, uppskattas verkligen :)
    • Milla : Tack Emil för dina snälla ord! vi på Fråga SYV är mycket glada när våra svar blir till hjälp. Om du vill kan du gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts