Hamzeh
    Hej!
    Jag går Ekonomi första året i gymnasiet och eftersom jag har ett annat modersmål än svenska så får jag läsa det + att jag får gå idrottsprofil. Men jag vill även läsa engelska 7 och moderna språk steg 2&3 för att kunna få högre merit poäng så jag kommer in i en högskola lättare sen i framtiden. Jag undrar ifall man får välja de som utökad kurs och ifall man får poäng för allt de här kurserna.
    Mvh Hamzeh

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, U-kurser, utökade är det enligt Rektors beslut - ett undantag... Dock har elever på YRKESPROGRAM rätt att läsa kurser för Grundläggande behörighet, dvs svenska 2, 3 och engelska 6 som Utökade kurser; alla andra U-kurser, extrakurser är det rektor som kan bevilja eller avslå att läsa.

    Om man läser kurser som ger meritpoäng, räknas betygen i, även om kurser är U-kurs, utökad.

    Vänligen

    Julia syv