Ruben
    Hej jag undrar om man läser danska 3 4 i gymnasiet (min skola har danska) även fast man inte läst det i grundskolan. Vill ju gärna kunna få full merit poäng?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ruben,
    om man börjar läsa ett nytt språk - läser man på gymnasiet "nybörjarkurs" först, steg 1 dvs vad gäller danska - Danska 1; vanligtvis läser man den kursen under hela åk1.
    Sedan - om intresse finns av ett tillräckligt antal elever och även lärarkapacitet räcker - kan skola erbjuda läsa Danska 2 under åk2 och Danska 3 - under åk3... men det finns då inte tid att läsa Danska 4. Att kurser högre än nybörjarkurs, Danska 1, skulle erbjudas just på din skola, kan jag inte lova dig.
    Det är en fråga som din skola får svara på.

    Hälsningar
    D: