Privat
    Hej!
    Jag går i natur-sam och hade tänkt att söka basår på KTH nästa år, kan man komma in på basåret även fast man har läst vissa av kurserna till exempel kemi 1 och fysik 1? Skulle det liksom funka att läsa de kurserna fast man har läst dem under gymnasiet? Jag vill helst läsa om de kurserna för att känna mig säkrare sedan efter men är lite osäker på om man kan komma in på basår fast man har läst de ämnena.

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Varje svenskt lärosäte bestämmer självt om sina basår: att erbjuda eller inte ngt basår och i fall badår erbjuds, att ta in studerande som redan har godkända betyg i de kurser som ingår i basår, eller inte. Därför måste man med frågor om basår vända sig direkt till det lärosäte som man vill läsa på.

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Privat,
    som Mikael redan har svarat så är det varje högskola och universitet som bestämmer om sina så kallade "förutbildningar". Basår finns det olika typer av - tekniska och naturvetenskapliga; kan också ev finnas andra... det finns också basterminer.
    Varje lärosäte kan när som helst sluta erbjuda förutbildningar. De kan också ändra villkor, ex. behörighetskraven - t.ex kan de börja kräva att man har godkänt betyg i matematik 3 (eller tvärtom, sluta kräva att man har godkänt betyg i matte 3, utan nöjer sig med matte 2).
    Just om basåret på KTH - var god se info på kth.se/utbildning/teknisk-basutbildning/tekniskt-basar-60-hp/utbildningsbeskrivning

    Studie- och yrkesvägledare

    Ett råd jag kan ge dig är att söka till flera olika basår - på olika lärosäten; och kanske söka till komvux och till folkhögskolorna samtidigt som du söker till flera olika basår. Om du blir antagen på flera olika ställen, kan du bestämma dig sen - vilken av platserna du tackar ja till.