Sara
    Hej!

    Jag flyttar till Malmö i februari och vill läsa Ma c, alltså Ma3b till våren. Jag har bara hittat en utbildning i Malmö som inte är distans men den börjar redan i januari. Vet du vilka icke-distanskurser det finns i Ma3b i malmö under våren?

    Om inte, funderar jag på att söka en distanskurs. Jag vill läsa på hel eller halvtid med början i februari eller mars. Däremot vet jag att jag har svårt att lära mig utan lärar- eller handledarledda lektioner och genomgångar. Jag söker mattestugor eller liknande i Malmö och bra genomgångar och hjälp över nätet. Har du något att rekommendera mig för att klara en distanskurs i matematik?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Sara!

    en mycket bra sida som jag varmt kan rekommendera är www.matteboken.se och just Matte 3 - hittar du på http://www.matteboken.se/lektioner/matte-3

    Mattecentrum driver i dagens läge 6 st Räknestugor i Malmö, där det är gratis att få hjälp med matten.

    Sidorna på Internet som vi kan rekommendera är också:

    Chatta med mattecoach - http://www.mattecoach.se/#/

    Matteguiden

    Fröken Matte på YouTube och kanske även lektioner av Daniel Barker (men han undervisar i Matt 3c, den svårare varianten).

    Du skriver om att du i första hand vill ha handledda lektioner & genomgångar och det är i så fall i första hand till Komvux i Malmö som du vänder dig (när du blir folkbokförd i Malmö). Av vad som framgår på Malmökommuns hemsida, kommer kursstart äga rum i mars 2016 och till den är ansökningsperiod från 25 januari till 15 febr. Du kan ställa frågor till Komvux i Malmö bl a genom att skicka e-post till [email protected]

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    ANNA

    • : Hej Anna! Tack för snabbt svar och superbra tips. Jag gick in på Malmö kommuns hemsida men när jag sökte på Matematik 3b i deras sökfält så kom det upp flera kurser men samtliga hade kursstart den 11 januari som löpte fram till maj. Kan det vara så att de lägger upp kurser allteftersom?
    • Milla : Eftersom ansökningsperiod till kursstart i mars börjar 25 januari, tror i alla fall jag - att de lägger upp kurser så att man kan se och söka dem tidigast 25 januari. Du kan gott vänta tills dess, tycker jag men om du ej kan se kursstart i mars - den 25 jan., då skulle jag kontakta komvux i Malmö.