Julia
    Hej! Jag tar studenten snart och pluggar just nu upp matte 2b eftersom jag fick F i det förra året. Jag blev förra året godkänt i alla delar förutom exponentialekvationer och geometri. Jag har gått sen i mars hos läxhjälp på min skola och en lärare har hjälpt mig med mindre prov för att få godkänt i delarna. Exponentialekvationerna har jag fått godkänt i, däremot är jag väldigt osäker på ifall jag kommer bli godkänt i geometrin då jag inte riktigt förstår det. Min fråga är därför om jag verkligen måste få godkänt i geometrin för att få ett E i matte 2b? Jag har ju som sagt klarat av alla andra delar i kursen från förra året och jag skulle gärna vilja plugga vidare i höst.

    Tack på förhand!
    • :

      Uppfyller du kriterierna för kursen kan du får godkänt (se din matris), men den bedömningen gör din lärare.

      Vill bara tillägga om du vill förstå matematik, och kanske inte tycker att din lärare förklarar bra så att du förstår rekommenderar jag att du tittar på Youtube. Finns extremt bra lärare där som lär ut pedagogiskt, nämner några; Daniel Barker, Börje Sundvall och Stina Björnström. Personligen hjälpte dessa personer mig ofantligt mycket, ta en titt och se ifall det fungerar för dig.

    • Anna : Tack så mycket Fasel för dina kommentarer!

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Julia,
    det är Lärarens kompetens att sätta betyg. SYV har inte den kompetensen. Kan därför inte uttala mig om hur många delar och vilka delar i en kurs som eleven måste få godkänt på - för att kunna få godkänt betyg på hela kursen.
    Det jag som SYV kan svara på (för det ingår i SYV-en kompetensområde) - är att det går med F betyg i matte 2b få ut Examensbevis och få grundläggande behörighet till högskolestudier.
    Jag hoppas du får godkänt betyg i kursen.
    Lycka till!

    D: