David
    Om jag vill ta kursen fysik 2 i gymnasiet behöver jag först ha tagit kursen fysik 1? Om en utbildning på ett universitet efterfrågar fysik 2 behöver jag också ha fysik 1? Om jag har båda, spelar betyget jag har i fysik 1 någon roll? Eller är det betyget i fysik 2 som räknas?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Om det för särskild behörighet krävs fysik 2, då är det just det betyget du behöver. Du behöver inte betyg i lägre kurs i fysik men kurser bygger på varandra och utan de kunskaper som fysik 1a ger, har inte du de förkunskaper som krävs för att klara godkänt betyg i fysik 2.

    ang om betyg i fysik 1 skulle räknas in, så beror det på:

    om fysik 1a är i examensbeviset markerat U (utökad kurs), då kommer inte betyget räknas in. I annat fall räknas det in.

    • : Om betyget inte är en utökad kurs, hur räknas de då in? Universitet utgår ju inte på det.
    • Julia : Det är Antagning.se som räknar ut Meritvärde, som är summan av jämförelsetal och meritpoäng.