Shams
    Hej!

    Jag är 16 och går första året gymnsium Naturvetenskapslinjen och har godkänt i alla betyg. Jag funderar på att åka till USA som utbytesstudent andra eller tredje året men vill inte köra om ett extra år här i Sverige när jag väl kommer tillbaka. Kan man göra så? Alltså kan jag åka som utbytesstudent i tvåan och senare bara fortsätta direkt med klassen i trean eller åka efter tvåan och sen bara söka till universitet? Läste någonstans att man inte måste läsa om ett extra år som utbytesstudent men vill vara säker.

    En till fråga, spelar det någon roll om man har familj i USA? Alltså kan de hjälpa mig med saker och får jag stanna hemma med dom eller är man då på egen hand för jag har min farfar och farmor även farbror där.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Shams,

    du får gärna ge oss snabb/direkt länk till info som du hänvisar till i din fråga. Vi känner nämligen inte till att man ej skulle behöva "läsa om" sitt utbytesår utomlands.

    Det är endast om man läser sitt utbytesår på > en SVENSK GYMNASIESKOLA UTOMLANDS, men det finns inte i USA, utan endast i några Europeiska länder.

    Du skriver att du vill senare söka till Universitet; jag antar att det är universitetsutbildning i Sverige som du vill söka till.

    För att bli Behörig tlil högskola/universitet i Sverige måste man alltid ha Grundläggande behörighet; för din del är det Examensbevis från gymnasiet eller från komvux ELLER dokument om fullständig gymnasieutbildning från utlandet. Ännu en möjlighet är genom reell kompetens, men där krävs det att du är lägst 22 år gammal och har arbetat i minst 3 år på minst halvtid (efter det att du har fyllt 19 år) + att du måste i så fall också ha ett giltigt resultat från högskoleprovet).

    Du kommer inte kunna få examensbevis från en svensk gymnasieskola om du läser 2 år i Sverige och ett år i USA. Vad för dokument från utbildningar i USA du kan få, vet inte jag eller någon av mina kollegor här på Fråga SYV. Du får fråga på den skola i USA som du kommer att läsa på.

    Ännu en möjlighet är via IB-programmet>>>. IB-programmet är ett internationellt program /samma utbildning som ges i nästan alla världens länder/. IB-programmet är 2-årigt. I Sverige läser man första året, "pre-IB", förberedande inför IB. Om du i USA läser under nästa läsår första året på IB, kan du i så fall ev bli antagen till andra året på IB i Sverige, som är sista året (då IB är ett 2-årigt program).

    I Sverige finns det idag >> ca 30 gymnasieskolor som erbjuder IB. Jag kan inte garantera att en IB-skola inom pendlingsavstånd för dig i Sverige kan ta in dig in i tredje året på IB (de kanske inte har någon ledig plats; eller så kanske de inte tycker att du har tillräckliga förkunskaper från din USA-utbildning...). Men det är värt att undersöka, tycker jag. Jag vill i alla fall att du ska ha den info, som förhoppningsvis blir till någon sort hjälp för dig!
    Med IB-diploma kan man söka till svenska högksolor/universitet och till många högre utbildningar i olika länder.

    Angående hur mycket din familj i USA kan hjälpa dig, måste du fråga din familj i USA; det kan inte vi svara på. Du som är under 18 år står "under dina vårdnadshavares förmyndarskap", dvs det är dina vårdnadshavare (oftast - föräldrar) som är ansvariga för dig fram tills du fyller 18 år; sedan är du själv som är ansvarig.
    När du idag är 16 år får dina vårdnadshavare bestämma var du ska bo och de är ansvariga för att försörja dig också. Om dina svenska vårdnadshavare kommer överens med övriga släktingar att du ska bo hos dem - får de bestämma det. Det är alltså inte på ngt. sätt någonting som en studie- och yrkesvägledare i Sverige kan bestämma över.
    Vi kan endast ge råd och berätta för vad som brukar funka bäst, men det finns också undantag - och det som brukar funka bäst kanske inte kommer att göra det i ditt fall. :)

    Det är klart billigare att bo hos släktingar, jämfört med att bo på skolan (om inte släktingar kräver stor ersättning från dina vårdnadshavare för ditt uppehälle). Det är också oftast mycket fördelaktigt att ha släkt och/eller vänner i det landet man bor i - för de kan hjälpa på olika sätt, bl a med informationsanskaffandet.