Hej Dennis,

    ja, man är behörig att läsa matematik 2c om man har godkänt betyg i matematik 1b (ingen tilläggs-kurs behövs).

    Mer utförlig förklaring & tips...
    b-spår i matte inom gymnasiet är mer inriktat på Ekonomi;
    c-spår - på Naturvetenskap.
    Det kan ev bli lite svårare att klara matte 2c om man läste a- eller b-spår på nivå 1. Men det finns inte några "utfyllningskurser"... utan man får oftast läsa matte 2c ändå, även om man ex. har tidigare endast läst matte 1a och många ggr går det bra.
    Tips: man kan repetera och ägna sig åt självstudier inom matte - med hjälp av www.matteboken.se där alla mattekurser (inom grund- och gymnasieskolan) är upplagda för repetition & för självstudier. För att förbereda sig inför matte 2c, skulle jag rekommendera att "gå igenom" matte 1 >> + kanske t o m börja på egen hand läsa matte 2.

    Vänligen

    ANNA