Sandra

    Jag tänkte plugga vidare på Biologi kandidatprogrammet på Universitet och står nu inför valet om jag vill läsa matematik 3b eller 3c. Vilket ska jag välja? Under programmets områdeskrav står det bara matematik 3b/c så jag kan alltså läsa båda. Frågan är vilket

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    De flesta tycker det är lättare få högre betyg i 3b, men 3c är mer inriktad på Naturkunskap (medan 3b är mer inriktad på Ekonomi).

    Så,frågan är - vill du ha bättre chans att få högre betyg eller om du vill bli bättre förberedd inför högre naturvetenskapliga studier? Kanske läs 3b men gå igenom på egen hand de avsnitt som ingår i 3c, men ej i 3b.

    Studie- och yrkesvägledare
    • :

      Tack för snabbt svar! Ja jag skulle kunna läsa 3b och kanske kolla igenom 3c lite. Det enda som skiljer de åt är geometrisk summa respektive trigonometri vill jag minnas. Vet dock inte vilket som är bäst till just biologi program på universitet då det inte är naturkunskap jag ska läsa eller ekonomi. Läser matte 3 på komvux nu nämligen och nästa vecka ska vi dela upp oss i 3b och 3c grupper då vi har kommit till just de specifika kapitlen. Innan dess (förra terminen) läste jag matte 2b

    • Milla : Biologi ligger närmare naturkunskap än ekonomi.