Marie
    Hej, jag går Sambet första året och har tentat av moderna språk steg 3, och är medveten om att jag får 0,5 i merit, men min fråga är vad händer med genomsnittet om jag fick ett C i stället för ett A som betyg? Påverkas genomsnittet även ifall jag får 0,5 i merit? Hade ett A i språket höjt genomsnittet ännu mer plus meritpoängen?

    Tack på förhand!
    • Anna : Med A betyg i stället för C höjer man sitt meritvärde med ca 0.2. Exempelvis från 17,5 till 17,7.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Marie,

    det är fördelaktigare att ha A-betyg i stället för C för dig. Höjningen skulle bli ca 0.2.

    Exempel: om du får alla C-betyg i alla kurser på gymnasiet får du jämförelsetal på 15.0. Merit för moderna språk 3 är 0,5 .. så får du meritvärde på 15.5 men om du hade A betyg i en 100-poängskurs (som moderna språk 3 är) - i stället för C, får du jämförelsetal på 15.2. Meritpoängen är densamma. 15.2 + 0.5 = 15.7 på så sätt får du 15.7 i meritvärde.

    Hälsningar

    ANNA