Maryam
    Hej!

    En snabb fråga, om jag vill läsa ett modernt språk som ej just nu erbjuds på min gymnasieskola. Men finns på distans och jag är den enda på skolan som kommer läsa språket.
    Hur mycket ungefär kostar det för skolan? Jag vet att det varierar, men jag vill veta ungefärligt.
    Sen vet jag att skolan ej kommer godkänna för en elev. Men jag vill veta hur mycket det kostar för skola per år.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, tyvärr vet vi inte och kan inte svara på just den frågan.
    Eleven på gymnasiet kan endast få lov att inkludera kurser i sitt examensbevis eller studiebevis om hen läste kurser på sin skola eller Via sin skola, dvs om skolan "skickar" eleven för att läsa någonannanstans... vilket sker i princip endast i några få väldigt specifika fall:
    - om eleven vill läsa sitt Modersmål /i så fall kan eleven läsa just ditt modersmål på en kommunal gymnasieskola, även om hen, för övrigt, läser på en fristående gymnasieskola/;
    - om en obligatorisk kurs ej kan erbjudas /ex. pga lärarbrist/ på den egna skolan;
    - om överenskommelse om det Gemensamma gymnasiet finns där elevens skola ingår.
    ******
    I alla andra fall kan inte eleven läsa gymnasiala kurser utanför sin egen skola.
    Däremot kan eleven på sin fritid läsa vad hen vill var hen vill. Det är bra att lära sig mer inom språk, så om du har vilja och möjlighet, uppmuntrar vi dig att läsa mer inkl. språk och annat på din fritid!

    Vänligen
    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare