Ashkan

    Hej,

    Jag gick på allmän fortsättningskurs på Folkhögskola och fick gymnasial kompetens samt alla grundläggande behörigheter. Jag undrar, kan man studera till läkare i utomlands, till ex i Polen eller Riga om man har fått omdöme från Folkhögskolan?

    Mvh Ashkan

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ashkan,

    Kika gärna på www.uhr.se/studier-och-antagning/Studier-utomlands/Intyg - UHR, Universitets- och högskolerådet, kan - på din begäran och Om du uppfyller kraven - utfärda ett Intyg för dig om att du har Grundläggande behörighet till högskolestudier, som du kan använda när du söker utbildningar utomlands.
    **********
    Vidare tänker jag så här:
    Lärosätena i andra länder får själva bestämma vem de anser vara behörig till deras utbildningar; det är därför bra att vända sig direkt till den skolan där man vill läsa och se på deras hemsida + om man har frågor, vända sig med sina frågor direkt till den skolan utomlands där man vill läsa; detta för att det är just personal på den aktuella skolan som vet bäst vad de kräver av dig för att anse dig som behörig.

    Allmänt gäller
    Om man i Sverige är behörig till svenska studier till läkare, brukar man anses som behörig i andra länder också. I Sverige krävs det Grundläggande behörighet + godkända betyg i gymnasiala kurser Fysik2, Kemi2, Biologi 2 och Matematik 4. Har du godkända betyg i alla de NO-kurserna?

    Studie- och yrkesvägledare
    • Ashkan : Jag har inga godkända betyg i NO kurserna. Jag studerade i social(psykologi) inriktning på Folkhögskolan, så jag har inte dessa ämnen. Men om jag ska studera alla NO kurserna på komvux och får betyg för dessa ämnen, hur kommer det se ut för betygen om jag har (omdöme/Intyg) från Fhsk? Lägger dem in betygen i mitt Fhsk omdöme/intyg?
    • Mikael : Betyg från Komvux och omdöme från folkhögskola är olika typer av betygsdokument och kan inte hamna på samma "papper"; men du kan bli behörig till Läkarutb även om du har olika typer av dokument som tillsammans påvisar att du är behörig.
    • Ashkan : Då vet jag. Tack så mycket för svar!
    • Mikael : Lycka till med dina studier!
    Läs alla kommentarer