Leo

    Har som framgår i rubriken gått en teknisk linje där jag lästa t.om. Matte C.

    Jag vill nu söka till Nutritionist som har behörigheten: Grundläggande behörighet + Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3c.

    Enligt denna texten så förstår jag det som att Matematik C motsvarar Matematik 3c om jag läst en teknisk linje, rätta mig om jag har fel?

    Matematik C - diskret

    Matematik C (100 p) = Matematik 3b** (100 p)
    Matematik C (100 p) = Matematik 3c*** (100 p)
    Matematik D (100 p) = Matematik 4 (100 p)
    Matematik E (50 p) = Matematik 5 (100 p)
    Matematik breddning = Matematik spec. (100 p)
    Matematik diskret = Matematik spec. (100 p)

    *a = För dig som inte har läst Matematik A/B tidigare.

    **b = För dig som läst gamla Matematik A/B/C på ekonomisk, estetisk, humanistisk eller samhällsvetenskaplig linje på gymnasiet.

    ***c = För dig som läst gamla Matematik A/B/C på naturvetenskaplig eller teknisk linje på gymnasiet.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leo,

    Om den högskoleutbildning som du vill komma in på kräver Grundläggande behörighet + Biologi B, Fysik B, Kemi B och Matematik D eller Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 (Områdesbehörighet 13 eller A13), då måste du antingen ha godkänt betyg i Matematik D eller i Matematik 4.

    Betyg i Matematik D kan man inte skaffa sig längre, eftersom undervisning och möjighet till prövning i de "gamla" kurser har upphört helt. Nu kan du endast skaffa dig betyg i Matematik 4. Innehåll i kursen matematik 4 kan du se på www.matteboken.se/lektioner/matte-4

    Du kan ansöka till komvux i din kommun om att få plats på matte 4 eller skaffa dig kunskaper genom självstudier och ansöka om att få göra en Prövning. Prövningsavgift är för närvarande 500 kr.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Bästa hälsningar

    ANNA

    • : Tack för snabbt svar!
    • Anna : Vi på Fråga SYV är mycket glada om våra svar blir till hjälp! :) Du får gärna gilla oss på https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts ;)
    • : Grundläggande behörighet + Biologi B, Fysik A, Kemi B, Matematik D. Eller: Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3c. Det krävs bara Matematik 3c enligt utbildningen?
    • Anna : Om det krävs Matematik 3c, då kan du antingen skaffa dig betyg i Matematik 3c eller i Matematik 4. Matte 4 är en "högre kurs", och då kommer du anses ha behörighet vad det gäller "lägre kurser", inkl. 3c.
    • Anna : Med betyg i matte C är du idag inte behörig.
    Läs alla kommentarer