elev

    Hej! Ska börja 9:an till våren och har en fråga egentligen. Jag vill gärna plugga IB på Stockholm International School, men jag undrar vad den bästa tiden är för ett sådant val. Jag kan börja nu till våren och då få en längre tid på mig på skolan så att jag kan komma in i att plugga på engelska och få kompisar innan IB börjar, och jag slipper göra deras "entrence exams" m.m, eftersom jag inte byter direkt till IB. Däremot kommer jag ju då inte få ett slutbetyg från 9:an, vilket jag tror skulle göra ett byte från skolan svårare (?), även om jag tror chansen för att jag vill byta är låg. Jag ska som jag förstått det även göra mitt gymnasieval om 6 månader, och jag kommer inte ändra mig tills dess. Och om jag byter efter 9:an är jag inte säker på att jag kommer lyckas plugga IB direkt på skolan, givet att jag inte kommer vara van med läroplanen, engelskan eller människorna. Vad tycker ni att jag bör göra? PS. Vill gärna byta till skolan för att man får skippa ett år och ta studenten när man är 18 med IB bytg, vilket jag tycker är ett logiskt hopp för mig med 335 merit och som redan gjort 9:ans Matte NP och som vill plugga på Cambridge

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    du skriver om att du vill plugga på SIS, stockholm-international-school
    ... Och vill man senare plugga utomlands, t.ex på Cambridge, så är det en klar fördel att ha läst IB-programmet på gymnasiet. IB-programmet är 2-årigt men i Sverige läser man på gymnasiet i 3 år, så första året läser man så kallad "pre-IB" år som motsvarar ungefär det som eleverna på de svenska gymnasieprogram läser under årskurs 1 på NA eller SA men man läser med undervisningsspråk Engelska.
    Du skriver "jag ska börja nian nu till våren..." vilket jag inte riktigt förstå... till hösten borde det ju vara, du har alltså avslutat år8 på grundskolan i juni 2023, stämmer det? :)
    Information om IB-gymnasieutbildningen finns på svenska och engelska på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IB
    Söker du med slutbetyg från grundskolan via gymnasieantagningen så konkurrerar du med de betygen du har i ditt slutbetyg - om en gymnasieplats, men IB-utbildningar kan även ha egen antagning där de kräver att eleverna gör prov/tester och intervjuer och eleven kan "avrådas" från att läsa på IB även om de har höga betyg. Det är inte endast goda kunskaper i engelska och matematik som krävs utan även "tillräcklig personlig mognad" och "disciplin". Det finns några ganska "speciella" saker som utmärker IB-utbildningen och som är ganska annorlunda mot "den vanliga svenska gymnasieskolan". En sådan sak är att största vikten i betygen läggs på IB på de slutproven /tentamina/ i slutet av hela gymnasieutbildningen på IB. En elev på IB-gymnasial utbildning ska alltså "samla på sig" kunskap och uppvisa den i slutet av hela utbildningen (här handlar det bland annat om att HA KUNSKAP men även om att hålla nerverna i schack och kunna uppvisa "god dagsform" på beställning. Omprov (så kallade re-takes) kan man göra endast 2 gånger.
    IB förbereder väl inför eftergymnasial utbildning på utländska universitet; detta för att utbildningen är internationell (anpassad till kraven på universitet utomlands + att undervisning i alla ämnen förutom svenska, sker på engelska).
    Du frågar om du kan byta till en IB-skola redan under grundskolan, och den frågan kan jag tyvärr inte svara på utan du måste få svar från en IB-skola om det (har de ledig plats? uppfyller du deras villkor för antagning? - det är de frågorna som endast den aktuella skola kan svara på). Om du kan och vill byta till en IB-skola redan under grundskolan, så får du gärna göra det (glöm inte att få OK från dina vårdnadshavare bara... :).
    Förutom stockholm-international-school så finns det flera skolor som i Stockholm erbjuder IB-programmet. Exempelvis erbjuder även Internationella-engelska-gymnasiet-sodermalm-IEGS IB-programmet inom sitt utbud av gymnasial utbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • elev : Hej! Jag menade att byta till hösten, och jag har pratat med skolan och de har platser lediga för mig. Allt jag behöver skicka in är mina betyg under de senaste tre åren, medans du behöver skicka in mycket mer om du byter direkt till IB (med intervjuer m.m). SIS har inget pre-IB år, utan följer det helt internationella systemet där man tar studenten när man är 18 till skillnad från Sverige där det är 19. Min fråga är endast vilken tid, nu till hösten eller efter 9:an som gymnasieval som skulle vara bäst? Är de omöjigt att byta från IB skolan? Vad skulle du rekomendera för min situation och ambitioner?
    • Milla : Du förlorar inget på att skicka in dina betyg under de senaste 3 åren och invänta svar om skolan är beredd att ta in dig (eller inte). Du får gärna göra det. Och om du får svar att du kan bli antagen till den nya skolan, ta upp frågan med dina vårdnadshavare, är mitt råd. Du kan också be om att få provgå på den nya skolan en dag i början av läsåret innan du bestämmer dig för att byta (eller inte byta) skola.
    • Bosse :

      Jag vet inte om det här hjälper eller inte, men jag läste IB i Kristianstad, och i alla fall enligt min upplevelse så var "entrance exams" inte svåra. Intervjun jag gick på var en ren "formalitet" efter att ha klarat provet, enligt IB koordinators egna ord. Jag tror provet var också bara en formalitet, ärligt talat. Jag har för mig att en del av mina klasskamrater till och med kuggade provet, men fick ändå en plats på programmet. Vid andra länder som exempelvis Storbrittanien är det vanligare att elever måste klara ett prov för att komma in i ett visst gymnasieprogram, men så är det inte i Svergie. Man tittar bara på högstadiebetygen här, så skolan kommer antagligen inte bry sig så mycket vad du får på provet. Det kan vara annorlunda på SIS än skolan jag gick på (som var betydligt mindre), men jag tror inte entrance exams och intervjun är något du måste oroa dig över.

      Däremot, om valet ligger mellan att studera 3 gentemot 2 år på en IB skola, skulle jag rekomendera att du väljer att studera på SIS under en längre period. IB är verkligen helt annorlunda från gymnasieprogrammen i Sverige. Speciellt om man kommer direkt från högstadiet och ska rakt in i IB programmet blir det nog lite av en chock. Det kräver ett helt annat arbetsätt, och det kan ta sitt lilla sitt att hitta de studietekniker som passar just dig. Jag läste ett pre-DP år och jag tror definitivt inte att jag skulle ha fått lika bra betyg om jag inte fick tid att vänja mig vid hur annorlunda och krävande programmet var.

      Dessutom får du mindre tid att fundera över vilka ämnen du vill välja inom programmet, vilket har en stor påverkan på vilka högskoleprogram du kan söka i framtiden. I de nationella gymnasieprogrammen läser man fler antal ämnen. Om man går t ex Natur kan man välja läsa matte, svenska, engelska, samhällskunskap, biologi, fysik och kemi, och få i princip behörighet till vilken högskoleutbildning som helt.

      På IB är det annorlunda. Man läser färre ämnen (totalt 6), fast på en djupare nivå. Det resulterar dock i att antalet utbildningar man har särkild behörighet till blir betydligt mindre. Om du vet redan nu vad du vill studera på universitet är det ingen problem (då ser du bara till att du läser rätt ämnen), men om du ändrar dig senare får du antagligen läsa vidare på Komvux efter gymnasiet.

      Om du ska söka utbildning utomlands är det så klart annorlunda. Jag rekomenderar att du kollar på olika utländska kandidatprogram (titta t ex på Cambridges websida) för att få en idé av vad som behövs för att söka till utbildningen. De har oftast rätt strikta krav utomlands på vilka ämnen man ska ha läst på IB för att kunna söka till programmet - Något att tänka på.

    • Milla : Tack så mycket för din utförliga kommentar! Jag känner (dock, tyvärr) att jag måste "rätta dig" lite ... t.ex en viktig "punkt" om att "komplettera på komvux", läsa vidare på Komvux, alltså så går det inte efter IB (detta för att de internationella betygen man får på IB på gymnasiet går inte att sätta in i samma betygsdokument som svenska gymnasiebetyg...). De är så att de elever som inte klarade få Diplom på IB är hänvisade till omprov på IB-skola (retakes) men man får endast 2 försök. Sedan är det att söka allmänna kurser på folkhögskolorna för att där läsa mot Omdöme. Det går alltså inte komplettera upp utbildning från IB på komvux. ... Och så också om antagning till IB-programmet, så kan det se väldigt olika ut på olika skolor. Vissa skolor tittar endast på betygen och inte har några antagningsprov eller intervjuer, över huvudet taget. Andra skolor gör långa intervjuer och tester i engelska och matte och avråder en hel del elever från att ens försöka komma in på IB. Det är jättebra att du berättade om din erfarenhet, hur det var för dig - för att det kan bli ungefär på samma sätt för ganska många andra elever men för andra elever kan det bli ganska annorlunda. Många av de insikter du delar i din kommentar (ovan) hjälper ungdomar som funderar på att läsa på IB. Tack för att du tog dig tid att skriva här på forumet!
    Läs alla kommentarer