martina

    Hej, Jag har några frågor vad det gäller Prövning som jag aldrig har gjort förut. När får man reda på vad det är man ska läsa på inför en prövning? I samma stund som man har anmält sig och fått "plats" eller? Då har man ju väldigt kort tid på sig att dels beställa böckerna på nätet och sen läsa på om ämnen, från det att man har anmält sig till när själva provet är? Det är väl typ bara 3 v. (jag har inte pluggat på ca 20 år och känner mig oerhört ringrostig när det kommer till detta) Eller kan man långt i förväg få reda på vilka böcker man ska inhandla och då få mer tid på sig att läsa på? Sen undrar jag också om Prövningen består av flera test/provtillfällen eller är det ett prov bara en gång? Jag undrar också, låt säga att jag ska göra en Prövning på Historia 2, kommer frågorna då vara i uppsatsform, fråga svar eller kryssa i rätt svarsalternativ? Eller det kanske är olika från ämne till ämne från skola till skola? tacksam för hjälp. Bästa Hälsningar, Martina

    • Julia :

      Varför ansöker du inte om att få läsa kurserna på komvux i stället? Du nämner Historia 2, och jag undrar Varför behöver du betyg i just his2? Varför inte ansöka om att få läsa en kurs, vilket blir gratis för dig och i stället betala 500 kr prövningsavgift och riskera att inte få godkänt betyg?

    • : Tack så mycket för svar. Jo, jag har fullständiga gymnasiebetyg (och är behörig) men mina betyg är för låga för att komma in på den Universitetsutbildningen som jag vill in på. Är det inte så då att jag inte får läsa upp betyget på en kurs på Komvux utan måste göra en prövning? Jag går hellre på en kurs än gör en prövning för det verkar ju väldigt svårt om man inte har suttit vid en skolbänk på många många år. Det enda jag är ute efter är att höja mina betyg så att jag kan komma in på den utbildning jag vill. Och då tänkte jag att jag gör prövning i dom ämnen jag har en chans att höja betygen i. Kanske jag har missförstått allt. Hjälp mig gärna i denna studiedjungel. TACK!
    • Anna : Om du redan nu är behörig, så blir det svårt att få plats på komvux.
    • : Och är det då inte därför jag måste göra en prövning?
    • : Ok, jag måste verkligen få hjälp med att få klarhet i detta. För nu fattar jag ingenting. Jag gick ut gymnasiet -92, har fullständiga betyg, läste direkt efter gymnasiet upp min matte på Komvux eftersom jag bara fick en 3:a i slutbetyget. Nu typ 20 år senare så vill jag söka till ett program på Universitet och ser att mina betyg är för låga för att komma. Finns det då ingen möjlighet att plugga upp mina betyg för att kunna komma in på det programmet någon gång i livet? Jag har alltså inte suttit vid en skolbänk på 20 år och har noll koll på dom kunskaper som krävs för att kunna göra en Prövning ordentligt. som jag fattar nu då, för det var 20 år sen jag gick i skolan och jag kommer inte ens ihåg vad det var vi läste då. Jag trodde man fick någon kurslitteratur att läsa på inför Prövning. Och jag får då inte gå kurser på Komvux för att jag har fullständiga betyg, eller? Hur ska jag då kunna läsa upp mina betyg? Hur kunde jag då läsa upp min matte från en 3:a till VG (4:a) direkt efter gymnasiet, det var en kurs, inte en prövning? fattar absolut ingenting! Mycket tacksam för hjälp. Bästa Hälsningar, Martina
    • Milla : Boka tid hos syv på komvux i din kommun. Det finns inga generella förbud mot att läsa på komvux, det är bara så att komvux inte har råd; du får söka läsa vilka kurser du vill men det är inte säkert du får studieplats. De som är obehöriga till högre utbildning, tas in före dig som är behörig - in på komvux, alltså. Gör högskoleprovet och utred ordentligt vilka kurser du kan och behöver få högre betyg i, för det måste vara Motsvarande kurser i så fall, och det ej finns motsvarande till alla ”gamla” kurser, så ta med dig dina betyg och gå prata med syv på komvux alt med studievägledare på den Utb som du vill komma in på.
    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    hej Martina,

    Prövning är ett Test i flera delar, ofta två - skriftlig och sedan, efter ett par veckor Muntlig del. Frågor till den muntliga delen skriver lärare just för dig, utifrån de svaren du hav på den muntliga delen.
    De flesta som gör prövningar - har sedan innan läst den kursen som de prövar i; antingen fick de F betyget eller ett godkänt betyg som de vill höja; och pga de redan läste kursen, som kan de innehåll i kursen, alltså vad som förväntas av dem, vad som ingå i kursen, så att säga.
    Om du inte sedan innan läste den kursen, i vilken du vill göra Prövning, så rekommenderar jag att du i stället ansöker om att få Läsa kursen på komvux. På distans på heltid kan man läsa en 100p.kurs på fem veckor.

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Martina,
    på vissa prövningsställen erbjuds det Handledning - under vissa tider kan man träffa lärare och ställa lite frågor... men inte överallt. Många ggr är man helt "utelämnad" till självstudier. Väljer man att anmäla sig till en prövning, då åtar man sig att på egen hand skaffa sig kunskaper i den kursen, i vilken man vill göra prövning. Hur man skaffar sig kunskaperna, är upp till dig, som vill göra prövning.
    Följande sätt finns att förbereda sig: man kan t.ex köpa en distanskurs hos Hermods-distans; i slutet av kursen får man ett Intyg, som inte är betyg, utan bara bevis på att man gick igenom kursen... vad man ska ha det Intyget till , vet ja inte riktigt... men det skadar inte att få. Så, man läser på så sätt kursen, men får inte betyg i slutet, men då kan man genom en prövning påvisa sina kunskaper och få betyg.
    Ett annat sätt är att man anlitar en privatlärare eller om man har en vän som är bra på det ämne - så man får privatundervisning. Det är helt frivilligt och man ordnar allt själv, hur man vill.
    Inom matte finns det en bra gratis sida som vi brukar rekommendera - www.matteboken.se - där kurserna är upplagda för självstudier.
    Inom andra ämnen känner vi inte till lika bra gratis sidor. Om någon känner till sådana hemsidor, är vi mycket tacksamma för tips!
    Du kan testa gå till biblioteket och fråga efter möjlighet att låna böcker i den kursen som du ska göra prövning i.
    Du kan också be på komvux om lista över kurslitteratur för den kursen i vilken du vill göra prövning; komvux i olika kommuner kan använda olika läroböcker inom samma kurs, och även på samma komvux kan olika lärare använda sig av olika läroböcker.
    Innehåll i kurserna och betygskriterier kan man hitta på Skolverkets hemsida.
    Du nämner gymnasiekurs i Historia - se gärna på Skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?Historia

    Dock är innehåll i kurser och betygskriterierna inte alltid så lätt att tolka; och tolkningsföreträde är det den betygssättande läraren som har. Men det skadar inte att kika på info om den aktuella kursen på skolverkets hemsida, i alla fall.

    • : Jättebra! tack snälla för svar. /Martina
    • Milla : Vi på fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp!