Hej A,

    högskoleprovsresultatet bör komma in automatiskt till Antagning.se. Vi har inte hört talas om att HP-resultat ej skulle komma in till Antagning.se.

    ***
    Ang. betyg från gymnasiet
    det är olika. Vissa gymnasieskolor är anslutna till det gemensamma betygsdatabasen och då kommer betygen in automatiskt; andra skolor är ej anslutna - och då måste sökande själva ladda upp sina betyg. Det är frivilligt för skolorna att ansluta sig till betygsdatabasen, i alla fall än så länge är det frivilligt.
    Som sökande har du ansvar att kontrollera om dina betyg är synliga på din inloggning på "mina sidor" på Antagning.se. För säkerhets skull kan du ändå ladda upp betygen. Det kan inte bli sämre av det, tänker jag. Men om du ser att betygen finns där - då är det onödigt att ladda upp dem.

    Bästa hälsningar och lycka till med din ansökan!

    ANNA

    • : Ok tack,men hur ska jag veta ifall min skola är ansluten till det gemensamma betygsdatabasen?,jag har kollat på mina sidor och de är inte synliga
    • Anna : Du kan fråga på din skola om den är ansluten till databasen; du kan också fråga Antagning.se - om de vet om din skola är ansluten. Du kan för säkerhetsskull själv ladda upp dina betyg.
    • : ok tack för bra svar.
    • Anna : Du kan också se om du hittar din skola i http://anslutnaskolor.uhr.se/
    • : Jag har kollat nu på min skola det står vid aktiv(ja) och det står även anslutningsår(2000) menar de att den är ansluten då?
    • Anna : Ja, det tror jag att de menar att din skola är ansluten, om det står Anslutningsår 2000 och Aktiv, JA! :)
    • : ja,ok jag tror på dig,men jag förstod bara inte med anslutningsår 2000... det var därför jag frågade igen.
    • Anna : Anslutningsår är det året när just den skolan har anslutit sig, det vill säga började rapportera in betyg till BEDA, BetygsDatabasen. :)
    Läs alla kommentarer