Ida
    Hej!
    Ja, nu står jag här i en korridor med fullt av dörrar. Det är nu mitt val att välja vilken av alla dessa dörrar som jag ska våga öppna och se vart den leder för just mig. Det är även som en dragkamp uppe i mitt huvud just nu.

    Jag väljer mellan Barn-och Fritids-programmet och Natur (väldigt stor skillnad på val, jag vet) Jag är en person som tänker för-och nackdelar med iprincip allt, så ja.. Jag har rätt många för och nackdelar som väger mot varandra i detta val.

    Jag funderar på att gå BF för att jag är intresserad av träning och det känns som om jag skulle vilja jobba med någon typ av träning. (åtminstone känns det så i nuläget) Men det känns nästan som om jag "slänger bort" mina höga betyg och mina möjligheter sen. Jag vet att det går att välja till kurser så man får högskolebehörighet. Fast det känns som om det kommer bli väldigt mycket då, om jag ska läsa flera kurser utöver dessa 2500poängen som man ska läsa. Eller hur fungerar det då man ska få högskolebehörighet genom en yrkeslinje? Sen är det så att jag måste flytta om jag ska gå BF för linjen finns inte här var jag bor.

    Natur funderar jag på att välja eftersom det är ett bra program, där man har behörighet till i princip allt sen efter dessa tre år på gymnasiet. För där får jag verkligen möjligheten att välja vad jag vill för yrkesväg efter det. Dock så är jag en person som har lagt mycket press på mig själv en period och mått dåligt över skolan, fast just nu håller det på att bli bättre vad det känns som. Det jag menar är att jag är lite smårädd för att det ska bli för mycket på Natur och att jag inte vill plugga nå mer sen. Men jag får som sagt en väldigt bred och bra grund att stå på.

    Jag vet inte hur jag ska tänka.. Det är kaos i mina tankar just nu och omvalsperioden börjar närma sig med stormsteg...

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ida!

    Jag förstår att du står inför ett viktigt val och jag vill hjälpa dig allt jag kan.

    Jag kan inte ge dig någon garanti på att "om du väljer det här programmet" så blir allt jätte-jättebra och du blir nöjd och kommer att få ett jobb som du trivs med direkt efter gymnasiet eller att du kommer in på den eftergymnasiala utbildningen direkt och trivs fin-fint med det,.. kan inte ge dig någon sådan garanti. :(

    Du har ännu lite tid på dig (du kan göra ditt val sista dagen i omvalsperioden), men givetvis behöver du inte vänta till sista dagen....

    Har du gått på prova-på dag på något av programmen? Varit på gymnasieskolan i en hel dag, suttit på lektionerna, ätit lunch med gymnasieelverna och fått uppleva en hel gymnasiedag? Om inte, gör det på båda programmen - då kan du jämföra senare på ett helt annat sätt.

    Ännu en sak att fundera över är om inte Vård- och omsorgsprogrammet>> passar ännu bättre? Varför det? Jo, för att träning har mycket med hälsa att göra; för att yrke Undersköterska>> är bristyrket och för att det finns många olika vägar att gå efter VO. Man kan söka jobb direkt efter gymnasiet; man kan söka till yrkeshögskola>> och bli Specialistundersköterska, Tandsköterska, Behandlingspedagog eller Medicinsk sekreterare.

    Se programplan för Vård- och omsorgsprogrammet, här>> om vilka kurser som är obligatoriska och vilka som får läsas som Programförjupande. Bl a kan man läsa en kurs "Mental träning" som Programfördjupande på Vård- och omsorgsprogrammet.

    Ang. läsa "många fler kurser och poäng" än 2500 poäng för att få behörighet till högskola, är inte sant. Man får läsa kurser för Grundläggande behörighet inom Programmets 2500 poäng, men man upptar då ofta sina valbara poäng inom Individuellt val, men det behöver du inte göra på Vård- och omsorgsprogrammet. Detta pga svenska 2 läses som obligatorisk kurs på VO. De andra två kurser som också krävs för Grundläggande behörighet (sv 3 och eng6) får läsas som Programfördjupande men du har dina Individuell valspoängen "fria" för att kunna läsa andra kurser, som du är intresserad av att läsa. Se längst ner på sidan här>> i Programplanen för VO, alltså.

    På VO kan du bli behörig till att direkt efter gymnasiet söka till högskoleutbildningar Sjuksköterska, Arbetsterapeut och Fysioterapeut.

    Hur man gör (vilka kurser man måste välja i så fall) kan du läsa på den här sidan.

    bästa hälsningar

    Julia Syv

    • : Jag har tänkt att gå med på NA här var jag bor, vet dock inte vilken klass som är bäst att hänga med i?
    • : VO känns det som om det blir för mycket mot "vård-hållet". Jag klarar nämligen inte av att vara på sjukhus osv utan att bli smått kallsvettig, så det är inget för mig xD
    • Julia : Kontakta SYV på NA-programmet (eller be SYV på din grundskola kontakta personal på NA-programmet). "skuggning" måste bokas och det är inte säkert du kan välja klass, utan det blir den klassen som du blir "tilldelad". :) Du kan önska hänga med i åk1, 2 eller 3 och jag ser "vinster" i att "hänga med" alla årskurser: åk1 ligger dig närmast i åldern och du kan relatera till kunskapsnivån (tänka dig att om ett år ska du kunna "det där..." som de pratar om på lektionerna). Åk2 har läst ett bra tag och kan verkligen dela med sig av sina erfarenheter och åk3 har gjort ansökningar till högskola och är i princip "vuxna" och står inför livet efter gymnasiet, på tröskeln där... :)
    • : tack för dina svar! får se hur detta blir :P
    • : Men du, om jag skulle börja på Natur, men sedan efter ett år komma på att jag vill barn och fritid. går det att hoppa så? En fördel är att jag har fått vissa kurser "gratis" men då missar jag en massa som barn och fritideleverna läser. hur skulle det fungera egentligen?
    • : Tack så mycket för ditt svar! :)
    • Milla : Att söka om till åk1 är din rättighet. Däremot att byta UTAN att söka om (och konkurrera om en plats i åk1 med sina grundskolebetyg) är INTE en rättighet. Det blir då lite av en slump, om man får eller inte får byta. Om skola tar in dig i åk2, åtar de sig att hjälpa dig att läsa ikapp det du har missat. Men allt som oftast får man ett Nej om man försöker komma in i åk2 på ett program, som skiljer sig myket från det programmet som man läste innan. Då byta är inte en rättighet, finns det inga färdiga lösningar utan det blir "skräddarsydda speciallösningar" i varje enskild fall. Men du kan inte räkna med att få byta skola eller program över huvudet taget. Du kan behöva söka om till åk1 på nytt och gå om ett år på den nya programmet, om du kommer in.
    Läs alla kommentarer