Noor
    Hej!
    Jag har så svårt att bestämma mig om vad jag ska välja!
    Det är så att jag är väldigt intresserad för människokroppen, skelett, osv tycker sånt är jätte intressant, typ sömn, vad man bör äta, hårceller,hudceller biologi i stort sätt, älskar matte även mitt favorit ämne, men alla säger att det är så svårt på naturlinjen, fast jag älskar att plugga och hålla på men ändå vet inte om det blir korekkt val...
    För jag har sån skräck för blod, blir lätt "äcklad" av sår m.m. men vet inte om det kommer passa vidare och att man blir van?

    Sen älskar jag bild, är väldigt kreativ av mig, älskar att planera, duka, bädda fint, inreda oså älskar jag matte som sagt...
    Naturlinjen eller ekonomi? Rekomendera en av de snälla för att jag har gjort så många tester överallt då det visar antingen natur eller ekonomi

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, Noor!

    Att vara kreativ och älska matte - passar i väldigt många olika yrken!

    Om du är intresserad av biologi, men inte vill ha med blod att göra - då kan du kanske bli Biolog /och inte läkare/; om du är intresserad av matte och hälsosam livsstil - kanske yrke Kostekonom skulle passa dig mycket bra. Du kan, alltså, försöka komma till ett bra beslut i ditt gymnasieval genom "yrkesingången", dvs hitta ett yrke som intresserar dig och se sedan vilken behörighet du måste skaffa dig för en eftergymnasial utbildning.

    Utifrån det du skiver i din fråga och om jag inte kan få veta ngt. mer & var tvungen att väja "åt dig", så skulle jag välja Ekonomiprogrammet. Detta för att du är lite rädd för att det kan bli för svårt på Naturvetenskapsprogrammet och för att på Ekonomiprogrammet så kan du ju faktskt välja läsa lika mycket biologi som det läses på NA. Det finns 2 kurser i Biologi på gymnasiet - 1 och 2. Det är totalt 200 poäng och det rymms inom Individuellt val. Om du är nyfiken, kan du kika på Programplan för Ekonomiprogrammet . (för att öka chansen att kunna läsa Biologi inom Individuellt val, välj i första hand en gymnasieskola som erbjuder även Naturvetenskapsprogrammet, då finns det en behörig lärare i biologi på skolan och kurser i biologi är igång). Matte 3b och 4 får du läsa som Programfördjupande kurser på EK.

    En annan fördel med Ekonomiprogrammet är att man /på många gymnasieskolor/ kan testa driva ett övningsföretag (UF- ungt företagande). Det kan vara en rolig och lärorik erfarenhet där du också kan få utlopp för din kreativitet (bl a skapa logga och utseende på visitkort, hemsida för ditt företag mm).

    Fråga på de skolorna som finns nära dig och erbjuder Ekonomiprogrammet, om de erbjuder möjlighet att testa på UF. Se också om de erbjuder även Naturvetenskapsprogrammet.

    Du kan hitta info om alla gymnasieskolor i Sverige /och även några i utlandet - svenska skolor utomlands/ på www.gymnasieguiden.se

    De skolorna som erbjuder Ekonomiprogrammet /i hela Sverige/ - hittar du här >>

    och genom att sortera på Län/kommun - får du fram de skolorna som finns inom pendlingsavstånd för dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till med ditt gymnasieval!

    ANNA