Helena
    Min son vill läsa franska 4 i åk 2 på gymnasiet (som individuellt val) men det blir ingen kurs eftersom det är alltför få intresserade. Kursen ges på andra program, men där kan han inte delta eftersom det krockar med hans schema. Skolans rektor säger bara att det inte är möjligt och SYV att han får läsa in det på Komvux efter gymnasiet. (Det handlar om en av Sveriges största gymnasieskolor.)

    Han är studiemotiverad, beredd att läsa på egen hand och göra prövning, testa utökad studiekurs eller vad som helst som gör att han får läsa det nu och få den extra meritpoängen. Han har dessutom planer på att läsa franska på högskolenivå hösten efter studenten.

    Finns det verkligen inget skolan kan göra för att underlätta för honom? Stämmer det att han inte får göra prövning för att han "inte är skriven i kursen" som skolans SYV säger. Både sonen och vi föräldrar upplever att han har hamnat i en återvändsgränd. Vilka lösningar finns?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Helena;
    jag beklagar att din son "hamnade" i en sådan situation. Jag önskar att varje gymnasieskola kunde göra anpassningar för alla elever. Dock så inte är fallet, tyvärr.

    Att lägga schemat som ska passa alla är i princip omöjligt.

    Reglerna säger: obligatoriska kurser måste erbjudas och valbara kurser - i mån av möjlighet.
    Det går att få max i merit även utan godkänt betyg i moderna språk 4 - genom eng 7 (som är 1.0 i merit); mod.språk 3 (som ger 0.5 i merit) och "högre kurser i matematik". Ex. om din som vill läsa franska på högskolan, krävs det troligtvis inte särskild behörighet inom matte samtidigt som matte 2b är en obligatorisk kurs på Samhällsvet.programmet; han får alltså 0.5 i merit för godkänt betyg i matte 2; om han får godkänt betyg i matte 3 - får han ännu 0.5 i merit och på så sätt uppnår max i merit.Länktips - gymnasieguiden.se/informeras/merit.

    Ang. göra prövning -när man är gymnasieelev
    Eleven har rätt att göra prövning i 2 fall - om eleven fick F betyg i kursen ELLER om kursen är obligatorisk men eleven ej hade möjlighet att läsa den. att skola inte vill lova prövning - förstår jag ... det är besvärligt för skolan att ordna prövningar; och om en elev får - då borde (för rättvisans skull) alla andra elever också få om de så önskar.

    • : Tack för svar. Han läser natur och inte samhälls. Frågan kvarstår dock - finns det inget han kan göra för att få tenta av/ göra prövning osv. Skolan svarar bara att för att göra prövning måste han skrivas in på en kurs och de kan inte skriva in honom på en kurs i franska 4 pga schemakrockar. Det känns som ett moment 22, han är motiverad och beredd att plugga in allt på egen hand, men nekas göra prövning. M v h.
    • Anna : Om han läser natur, är även matte 3 en obligatorisk kurs. Söker man utbildning på högskolenivå som ej kräver särskild matte - får man merit från matte 2. Har man även godkänt betyg i matte 4, får man in så fall max i merit inom matte. Mer än 2,5 meritpoäng kan man inte få. KUNSKAPER i franska kan man skaffa sig på olika sätt - på egen hand, på ett studieförbund (på en kvällskurs), med hjälp av språkresor. Har man kunskaper, kan det senare dyka upp möjlighet att få betyg... Ännu en möjlighet som kan dyka upp- läsa franska 4 under åk3 (om schemat så tillåter).
    • Anna : Det går också att se sig om en plats på en annan skola...
    • : Ok. Tack för snabba och uttömmande svar. Känns bara så frustrerande att gymnasieskolor erbjuder individuella val i t ex "massage" och "tv-kunskap" men får för få sökande till franska och tyska, dessutom i ett land som är så beroende av omvärlden som Sverige är.
    • SYV-besökare : Studier på Naturvet.programmet är ganska krävande; därför vill många elever välja "lätta kurser" inom Individ.val - som kontrast mot "tunga" natur.vet.ämnen. Att bedriva undervisning i små grupper har - tyvärr - skolorna inte råd med. :(
    Läs alla kommentarer