Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32151 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'obehörig till gymnasiets nationella program' (6 st.)
-
Behöver den som börjar ett yrkespraktiskt program läsa teori?
Vi har en elev som verkligen har kämpat hårt med de teoreitsika ämnena. Hen har till stor del haft enskild undervisning. Hen skulle vilja gå ett gymnasium, men vill bara ha praktik(lärling), inte läsa de teoretiska ämena. Kan hen göra det? Hen vill...
Hej Anders,att på gymnasiet läsa som Lärling betyder att eleven läser YRKESKURSERNA på en arbetsplats, ej i skolan; men svenska, engelska, matematik, historia,... Läs hela svaret -
Vad är skillnaden mellan programinriktad och nationell program?
Kan någon förklara tydligt vad som är skillnaden mellan programinriktat val och nationella program?
Hej Abdullah, Programinriktat val är en ny utbildning; den fanns inte förra året - eleverna från hösten 2019 kommer läsa den för första gången,... Läs hela svaret -
Dyslexi, saknar behörighet och intresse för IT?
Hej, Vilka kreativa lösningar kan ni komma på för en elev som saknar behörighet till GY, ytterst få meritpoäng och saknar intresse för teoretiska ämnen. Dock är eleven intresserad av IT, spel och programmering? Vad kan det t.ex. finnas för varianter av IM som kan vara lämpliga för en elev...
Hej Anna, Tack för ett bra svar. Hur rekommenderar du att avlämnande skola gör för att hjälpa eleven till ett Ind.alt program?Bör ett samtal med kurator, syv, rektor och förälder sammankallas? -
Jag har fått F i Matte Åk 9?
Hej! Jag har fått F i matte sista året i grundskolan, nu vet jag inte vad jag ska göra, kommer jag behöva gå om året eller kan jag ändå komma in i något gymnasium
Hej Daj! Tråkigt att du fick F i matte! Det finns olika lösningar: - vill du gå om åk9? Du kan önska det men det är rektor som fattar beslut om du får gå om ett år i... Läs hela svaret -
Vad kommer hända?
Hej . Jag går i åttan , vad kommer det hända om jag får F i Engleska , Matte och idrott . Kommer jag gå om åttan eller ?
Hej Fatma! Om du får möjlighet att gå om åk8, är det en fantastisk möjlighet som jag tycker du bör tacka Ja till. Det är rektor på din grundskola som fattar beslut om du får gå... Läs hela svaret -
Vård och omsorg?
Hej! jag går i grundskolan sista året. Jag är intresserad att jobba med människor! Jag undrar kan man bli psykolog om man går in VO? Jag har F i både matte och engelska, kan jag ens gå in i VO linjen ?
Hej Gamze! Det är tyvärr så att både engelska och matematik är de ämnena i vilka man måste ha lägst E i betyg för att bli behörig till gymnasiets nationella program. Från Engelska... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga