Hej! Min fråga gäller en nyanländ elev, bott i Sverige ca 6 månader. Eleven hade höga betyg i hemlandet och är väldigt duktig i skolan samt ambitiös. Eleven gjorde själv en uppskattning av vad hen tror meritvärdet kommer bli nu under HT. Uppskattade det till 230 meritvärde. Detta är inget som är säkert men säger ganska mycket om att eleven har höga ambitioner trots lite tid i Sverige. Hjälp mig förstå det mest gynnsamma alternativ för denna elev. OM eleven inte lyckas få ett E i Sv - vilken av IM inriktningarna är mest lämpat? Mitt resonemang är att just denna elev hade blivit oerhört demotiverad på språkintro. Ind alternativ kan det vara något? Där kan man ju läsa gy ämnen som man sedan kan tillgodogöra sig när man börjar på det nationella programmet. Men hur funkar detta rent praktiskt när eleven egentligen ska ha det ämnet hen redan har klarat av, vad gör hen då? Håltimme? Kan den tiden bytas ut med ett annat ämne? Tacksam för tips. Vänliga hälsningar
Sök efter frågor
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32141 frågor besvarade.
Nyanländ, duktig i skolan- vad är bäst för mig?
2 Svar
Hej,
https://www.gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMV eller på ett nationellt program kan man inte komma in på utan godkänt betyg i Svenska eller SAS men även om hen får godkänt i SAS ”med nöd och näppe ” så kanske det blir en ”björntjänst” då eleven kommer inte förstå ämnena på djupet pga bristande svenska ...
Kan hen bra engelska? IB i så fall?
Individ. Alternativ är det rektor som fattar beslut om; egentligen är det utb för några mycket speciella fall: t.ex när eleven lider av grav depression eller om det förekommer svåra sociala omständigheter i kombination med grav dyslexi och eller dyskalkyli. Platserna på indiv.alt är mycket dyra pga stor personaltäthet och elever kan kombinera studier på olika nivåer med praktik och även individuell undervisning med speciallärare kan ingå. Studieplan på IA utformas individuellt för varje elev.
Prata med rektorn på IA, men jag tror inte att just den eleven kommer skrivas in där.
Och ännu ett alternativ är Yrkesintro.
Språkintro har olika elever och många av dem är jätteduktiga och ambitiösa!
Hejsan,
jag har tidigare jobbar som SYV på IM och bl.a hade elever på Individuellt alternativ; Kika gärna på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/IMA - vad jag kan berätta av de personliga erfarenheter, så hade vi följande elever inskrivna på den utbildningen /några av dem var till och med Behöriga till nationella program och t o m påbörjade läsa på de nationella programmen men det gick inte vidare bra där, så beslut fattades av utbildningsförvaltningen i samråd med kurator och skolläkare att skriva in dem på Individ.alternativ i stället/:
- en elev med svår socialfobi; hen fick hemundervisning och kom till skolan en till 2 ggr/vecka i sällskap med sin vårdnadshavare för att ha en individuellt lektion med en lärare, alltså satt de på lektioner 3 personer: eleven, läraren och elevens vårdnadshavare - den eleven träffade, så vitt jag vet, inga andra elever, över huvudet taget;
- en annan elev med bipolär diagnos men som vägrade ta mediciner (eller glömde... ); när hen tog medicinerna gick hen till skolan men annars så "försvann" hen i månader... och förklaringen vi fick var att hen kände sig frisk och tyckte därför medicinera inte behövdes; men hamnade sen i djup depression...
- en tredje elev med svår "torgskräck" och tvångstankar;
- en fjärde elev som kom in på ett nationellt program (högskoleförberedande) men så var hen så känslig att hen kände sig kränkt så fort ngn tittade åt hens håll... de elever som hälsade upplevde hen hälsade på fel sätt; och de som inte hälsade - föräktade henom, tyckte hen... så hen var väldigt ledsen hela tiden och det kändes som om ingen annan person kunde göra rätt mot henom... kurator och rektor kom då fram till att hen skulle gå i en väldigt liten grupp på Individ.alternativ 2-3 halvdagar i veckan och resten - testa praktik på olika ställen... man fick byta praktikplats typ varje vecka för hen kände sig kränkt där också.
_________
Så, utifrån de erfarenheter jag har som SYV på IM, så känns det inte som att Individ.alternativ skulle vara rätt utbildning för den eleven som du skriver om i din fråga.
Jag håller, för övrigt, men Milla SYV om att det på språkintro finns många olika sorters elever: många av de med höga ambitioner och som kan väldigt mycket inom alla ämnen, förutom svenska (och ibland halkar även engelskan efter...) men inom andra ämnen kan de flesta eleverna rätt så mycket och kämpar för att snabbt lära sig svenska och läsa vidare.
Gör studiebesök med "din elev" på Språkintro! Kanske t o m boka "skuggning" på språkintro... nu blir det inte exakt samma elever nästa år på språkintro; men ta kanske kontakt med andra syvar på grundskolorna i samma kommun - så får ni se vilka elever som ni har på de olika grundskolorna som kanske passar till Språkintro.....
Hälsningar
D:
Frågor och svar taggade med 'landskapsarkitekt' (6 st.)
-
Utbildningar som liknar arkitektprogrammet?
Hej! Jag ska söka till Arkitektprogrammet på KTH i Stockholm nästa år. Eftersom jag vet att det är en svår utbildning att lyckas komma in på så undrar jag ifall det finns andra liknande utbildningar man kan gå (i Stockholm) som leder till...
Hej Emma, du får gärna kika på yrkeshögskoleutbildningar, t.ex yh-utb.i Gbg: yhguiden.se/utbildning/yrgo-hogre-yrkesutbildning-goteborg/arkitekturvisualisering och nta yh-utb. kommer att... Läs hela svaret -
Borde jag bli Landskapsarkitekt?
Hej, jag går i tvåan på och har börjat fundera på vad jag vill göra efter gymnasiet Jag går teknikprogrammet med inriktning design och produktutveckling. Jag älskar att röra på mig och hjälper gärna till i trädgården så fort jag får chansen. Därför har jag nu börjat fundera på om jag kanske vill...
Hej Caroline,om yrket Landskapsarkitekt var god se - Framtid.se/yrke/landskapsarkitekt och vad gäller utbildning så gäller följande: Landskapsarkitektprogrammet går ut på 5 års... Läs hela svaret -
samhällsplanering programmet?
Hej, jag undrar om samhällsplanering programmet i universitet/högskola, läser man 3 år och sen specialiserar sig 2 år eller läser man 5 år tillsammans. Behöver man matte 2 för att kunna komma in i programmet, och vilka andra gymnasieämne...
Hej Hasina; det allra flesta högskoleutbildningar i Sverige har undervisningsspråk Svenska.Undervisning på engelska finns också på ett antal svenska högskoleutbildningar, men inte på... Läs hela svaret -
Andra vägar till landskapsarkitektur?
Hejsan! jag har kollat på Landskapsarkitektprogrammet som erbjuds på SLU i Uppsala och Lomma men jag har tyvärr inte riktigt så höga poäng för att komma in där. Jag undrar om det finns liknande program att söka där man jobbar med utformning...
Hej Anders,kika gärna på Yrkeshögskoleutbildningar också, ex. på... Läs hela svaret -
Vilka linjer passar om man vill bli landskaps-/planeringsarkitekt?
Jag går i 8an och gymnasievalet börjar närma sig. Jag har länge velat bli arkitekt. Dock inte möbelarkitekt. Så jag undrar vilka linjer som passar bäst om man vill fortsätta en högskoleutbildning som landskaps arkitekt eller planeringsarkitekt....
Hej Matilda, du är mest intresserad av yrken Planeringsarkitekt>> och Landskapsarkitekt>>. Utbildningsutbud och behörighetskraven kan ändras. Du kommer att... Läs hela svaret -
Behörighet för arkitekt?
Hej SYV! Jag vill bli en arkitekt men helst inredningsarkitekt eller landskaparkitekt. Vad är behörigheten för de båda och vart kan man läsa dem?
Till inredningsarkitekt kan man läsa både på högskola och på Yrkeshögskola och det är olika behörighetskraven ...många ggr räcker det med att man har gymnasiekompetens... Läs hela svaret
Hittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga