Emelie
    Hej!
    Jag ska efter sommarlovet börja på gymnasiet och förmodligen gå på linjen Natur eller Sam. Problemet är att jag vill inte fortsätta läsa spanska. Jag har haft 7 spanskalärare och vissa har inte ens kunnat spanska. Jag känner att ifall jag skulle fortsätta läsa spanska kommer jag ligga efter i klassen och riskera ett lägre betyg. Jag vill gärna byta språk men har hört att man tappar poäng ifall man gör det. Hur många isåfall? Borde jag läsa vidare eller inte?

    Tack för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emelie,

    du får gärna läsa på www.gymnasieguiden.se/informeras/merit och du kommer att se att moderna språk 3 och 4 ger Meritpoäng; det är inte obligatoriskt att ha meritpoäng, men de ger stor fördel i konkurrensen om platsen på högskoleutbildningar i Sverige.
    Du har rätt att på gymnasiet läsa ett nytt språk, ex. tyska eller franska; i så fall läser du Moderna språk 1, nybörjarkurs som första kurs på gymnasiet inom Moderna språk.

    Exempel;
    om du får alla A betyg i alla kurser med endats E betyg i Spanska 3 höjer du ditt meritvärde med 0.1.
    Får du D betyg i spanska 3 - höjer du ditt meritvärde med o.2... skulle du få A betyg i spanska 3 - höjer du ditt meritvärde med 0.5.

    Det är endast om du får F betyg i spanska 3 som du ej får meritpoäng och även sänker ditt jämförelsetal.
    Så, om du tror att du kan få godkänt betyg, E, eller högre, i Spanska 3 på gymnasiet - då är det fördelaktigt för dig att fortsätta med spanska 3.

    Att du har haft många olika lärare är beklagligt; att de lärarna var inte de bästa lärare man kan önska sig är mycket möjligt att du har rätt i... Vill du bli lärare? Det är lärarbrist. Av olika andledningar är det färre som vill bli lärare än det finns jobb/tjänster för lärare. Det är inte ditt fel, men du är inte heller den enda som drabbas av lärarbrist.  :(

    Att lära sig språk kan man, turligt nog, även utanför skolan. Det finns kurser på internet; man kan åka på en språkresa... man kan åka på semester med familjen med ett spanskt-talande land och öva prata spanska; det finns i många städer språk-caféer och man kan söka upp någon förening med spansktalande personer som medlemmar och be om lov att få vara med och öva spanska. Du kan se på filmer, lyssna på sånger - och/eller läsa böcker på spanska - så möjligheterna finns! om du har vilja och lust att bli bättre på spanska.

    Men att "byta språk" är också din rättighet.
    En kurs Moderna språk är Obligatorisk på NA, naturvet.programmet. i så fall kommer du att läsa tyska 1 eller franska 1. Att läsa mera - fler kurser i Moderna språk på NA är frivilligt.

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    L. ;)

    Liselotte