Julia
    Hur gör man om man vill studera på universitetet i ett annat land (Spanien), med tanke på betygen? Man har ju ett annat betygssystem där (betyg från 0-10). Översätter man betygen på någon myndighet här i Sverige (t ex Skolverket)? Jag vet att ni inte har några kunskaper om just studier utomlands, men kanske det här om att översätta betyg är något som ni kan?
    Tack på förhand! :)
    Julia

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Julia!

    Se info om Intyg om grundläggande behörighet>> på Universitets- och högskolerådets hemsida.

    Se också info om att studera i Spanien >>www.studera.nu

    Testa också om att kontakta Eures-rådgivare som i första hand är experter om att söka jobb i Spanien, men vi hoppas de kan ge hjälp även i frågor om studier. Maila till [email protected] (och enligt uppgift på https://ec.europa.eu/eures kan man maila även på svenska (och så på engelska, spanska/kastiljanska).

    Mest tror jag på att du får hjälp av personal på den skolan i Spanien där du vill läsa. De är intresserade av att få fler sökande till sina utbildningar och jag är säker på att de gör allt de kan för att bistå dig med hjälp!

    Vi håller tummarna! Lycka till!

    ANNA

    Daniel SYV

    Hej, vi fick nu svar från en EURES-rådgivare, expert på Spanien. Läs det svaret nedan:

    Alla EU medborgare som har en utbildning i sitt land som ger tillgang till Universitetet, i detta fall i Sverige, har rätt att ga pa Uni här ocksa. Det är UNED (Universidad Nacional de Educación a Distancia) som har kompetens och reglerar detta. Allt finns i följande länk:

    http://portal.uned.es/portal/page?_pageid=93,55561717,93_55551838&_dad=portal&_schema=PORTAL

    Ibland maste man översätta sitt betyg och ibland inte ens det. Allt beror pa var nonstans i Spanien man vill studera och vad. Visa Uni har en lättare intagning än andra. Hur som helst, det är alltid UNED som kan hjälpa.
    Om du klickar pa länken sa ska du se stegen som hon maste ta.

    Jag hoppas att detta hjälper lite. Ha en bra dag!