Elev

    Hej!

    Om man studerar hotel manager, vad för olika tjänster och tillhörande arbetsuppgifter till respektive tjänst får man? Jag vet receptionschef för det har jag haft lite funderingar på, men vilka mer finns?

    Behöver man ha en sådan utbildning för att bli receptionschef?

    HUR ser lönen ut?

    Jag vet självklart att dessa frågor varierar och är svårt att svara precist på, men det vore snällt om man fick lite svår på funderingarna.

    Om man ex. har en personalvetenskaplig utbildning, kan man få sådana här jobb inom  hotell också eller behöver man läsa ytterligare en hotel manager utbildning? Funderar även tvärtom  dvs. om man har en hotel manager utbildning, kan man få personalvetarjobb inom andra arbetsområden eller behöver man studera det programmet då? Jag undrar då jag velar mellan dessa utbildningar.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,

    inom "hotell" är yrken i Sverige inte reglerade; det är alltså arbetsgivaren som fritt får bestämma vem hen anställer.
    Jag kan tänka mig att med Hotellmanager-utbildning i bagaget kan man t.ex få jobb som Husfru. Eller som en Arbetsledare inom någon "avdelning" på ett hotell.
    Det finns stora och små hotell. Är det ett hotell med t.ex 8 rum som - som max- kan inkvartera 16 gäster, kanske finns det en "arbesledare" för alla de olika funktioner inom det hotellet, och hen kan då kallas för Hotelldirektör, Huvudmanager (fast hen kanske är den ende "manager") eller som Hotellansvarig. Oavsett vad som står i anställningskontraktet, är man ansvarig för allt som händer på hotellet (jämför: som rektor på en skola, som är ytterst ansvarig för allt som händer på den skolan).

    Är det, däremot ett stort hotell med flera hundra rum och tillhörande restaurang och kanske t o m med en konferens-anläggning som ryms i anslutning till hotellet - är det en helt "annan femma"; här finns det många anställda, uppdelade i "arbetslag" - arbetsområden kan vara uppdelade på lite olika sätt... t.ex städ-avdelningen kan vara gemensam för hotell-, restaurang- och konferens-avdelningar  eller så kan det finnas olika mindre "team" som arbetar med de olika arbetsuppgifterna.
    Detsamma gäller bokning och kundservice (kan vara gemensam, alltså, samma personer tar bokningar för hotell, för restaurang och för konferens - eller så  kan det vara Olika team som jobbar med det) och då kan de ha samma chef eller tre olika chefer.
    Alltså - är det omöjligt att ge ett konkret svar på vad titeln kan bli för en person som är utbildad hotell-manager eller exakt vilka arbetsuppgifter som kommer ingå.
    Oavsett vilken typ av hotell man jobbar på, så är det mycket värdefullt att ha erfarenhet av att ha jobbat på hotell förut - innan man blir manager; om man ej har den erfarenheten, kan det bli svårt att få första jobbet som hotell-manager, eftersom de som anställer föredrar nog att anställa någon som har arbetslivserfarenhet från hotell, och inte bara utbildning.

    ***
    Vad gäller Personalvetare, så är det rätt svårt att få första jobbet. Här vill arbetsgivare att man t.ex ha jobbat som löneadministratör förut eller ha läst en hel del inom Ekonomi och Arbetsrätt också, detta förutom personalvetarprogrammet.

    Vänligen
    Julia