Eman
    En elev som går i 9:an som har hög frånvaro, har inga betyg på något ämne från 8:an och risken är stor att inte få något betyg på något ämne även nu i 9:an trots många anpassningar som gjorts/görs. Målet är att att bli godkänt i många ämne som möjligt och att få komma in på ett nationellt program, vad gäller om eleven går ut med F/streck i alla ämnen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Alternativen, som jag ser det, är: gå om åk9* eller börja på Yrkesintroduktion >>** på gymnasiet - vilket yrke är eleven intresserad av?

    * - det är huvudmannen /i praktiken Oftast Rektor på grundskolan/ som bestämmer om eleven får gå om ett år på grundskolan;
    ** - för att kunna gå på Yrkesintroduktion (inom IM >>) krävs det att eleven har kunskaper i svenska språket motsvarande godkänt betyg i åk6 i grundskolan + "intresse för valt yrke".

    Studie- och yrkesvägledare