Marina
    Hejsan, jag undrar följande; om en ungdom inte fick någon plats på gymnasiet? t.ex står i reserv eller var obehörig till alla de alternativ man sökte till? Vad ska man göra i så fall?
    Tacksam för ett snabbt svar!
    Hälsningar
    Marina

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Marina!

    Du får gärna läsa på den här sidan>> där vi samlade våra tips om olika alternativ som finns för den som inte fick någon gymnasieplats men ändå vill gå på gymnasiet.

    För övrigt, så är gymnasiet inte obligatoriskt att gå på. Man kan göra "någonting annat", men fråga är då - vad finns det att göra? Söka jobb, gå på praktik, bedriva självstudier - det de alternativen som vi känner till.

    Oftast finns det möjlighet att få "någon plats" på gymnasiet, kanske inte på det programmet/inriktningen som man önskar läsa, men någonstans där det finns ledig plats (och där man är behörig) och det kan man få veta på sitt Antagningskansli (var de lediga platserna finns).

    Vänliga hälsningar

    Julia SYV