Ramona
    Hej,
    Jag har nu sökt till alla juristprogram i sverige och även kursen Utvidgad juridisk introduktionskurs ”UJIK” eftersom jag vill jätte gärna studera till att bli jurist.
    Har även sökt till paralegal som en back up plan ifall det inte går som planerat.

    Jag har nu två frågor;
    När man tar ”UJIK” så gör man en tenta i slutet av kursen där 20 av de med bäst resultat kommer in i juristprogrammet i Lund.
    Tycker du att jag skall satsa på HP eller ”UJIK”? vilken av de har störst chans?

    Min andra fråga är; finns det någon kurs som man läser som gör att man kan få jobba utomlands som jurist eller paralegal efter avslutad utbildning?
    Vill helst kunna jobba utomlands då jag vill bo i ett engelskt talande land (USA/Storbrittanien). Finns det någon komplittering som man läsar utomlands istället?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    Jag tycker du att jag skall satsa på HP och på ”UJIK” samtidigt.

    ang. kompletterande utbildningar utomlands, måste man fråga just det landet, där man vill jobba eller studera. Varje land får bestämma om sina utbildningar och regler kring vilken utbildning som krävs för att få utöva ett yrke. Inom EU finns viss samordning av reglerna, men USA är ju inte inom EU och Great Britain kommer också gå ur EU 31 okt 2019; så det blir helt klart "utanför EU" som du vill senare jobba.

    Lagar är olika i olika länder. Vill man jobba som jurist eller med "juridik" rekommenderas det i första hand att skaffa sig högre utbilnding, eftergymnasial, i just samma land där man senare vill arbeta.

    Kika annars gärna på "internationella" program, som t.ex Rättsvet.prog.med Internationell inriktning >>

    Hälsningar
    Mikael SYV