Nellie
    HHejsan! Om man har läst 3 terminer + en termin på högskola. Alltså läst 3 terminer bild och 1 termin pedagogik. Hur kan man fortsätta läsa vidare om man inte har de andra två pedagogik kurserna som man behöver för att bli bildlärare?
    • Julia : Boka gärna tid hos studievägledare på Lärarhögskolan som får utfärda examen som Bildlärare.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Nellie,

    man kan få jobb som Obehörig lärare (speciellt nu, när det är stor lärarbrist). Och när man ha jobbat i några år, kan man komma in i ngt. projekt som hjälper lärare att bli behöriga.

    Men om du vill "från början" bli Behörig lärare - då måste du ta ut Lärarexamen. Lärarexamen är grunden i lärarlegitimationen. Inom vilka ämnen och på vilka nivåer man blir behörig lärare i - framgår av Lärarlegitimationen som du får av Skolverkets avdelning för Lärarlegitimationer.
    Hur din lärarexamen behöver vara "formulerad" - är en fråga till Lärarhögskolan som har behörighet att utfärda examina för lärare i just det ämnet... och du kan få lite olika svar från olika lärosäten - även om det är lärare på samma nivå och i samma ämne som du vill bli. Detta pga varje lärosäte i Sverige (högskola och universitet) får bestämma rätt mycket själva; ibland kan vissa undantag beviljas också... därför är det omöjligt för oss här på Fråga SYV redovisa för alla regler och alla de möjliga undantag som skulle kunna (eventuellt) göras - om du läste på alla de olika lärosäten som har rätt att utfärda Examen som lärare i Bild.
    Du måste därför vända dig till de lärosäten där du vill ta ut din examen.
    Vänligen och lycka till!
    Julia syv

    • : Vad finns det för olika projekt som hjälper en att bli behörig?
    • Julia :

      Man måste vara verksam lärare med några års erfarenhet av att undervisa - för att få möjlighet att komma in i ngt. sådant projekt; projekten börjar och avslutas och varierar mellan olika län. det är inte några projekt som är öppna för "allmänheten". Alltså, du måste först ha jobbat i några år som obehörig lärare och se sedan om det blir möjligt att komma in i ngt. projekt som då, förhoppningsvis, kommer att finnas. Du kan se exempel om VAL /Vidareutbildning Av Lärare/ - info på Stockholms Universitets hemsida - su.se/lararutbildningar/val