Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Sofia,

    du kan kontakta studievägledare på just det lärosäte där du vill läsa till SYV. Varje lärosäte får göra egna bedömningar och du kan få olika svar på samma fråga på olika lärosäten.
    Det vanliga sättet är att man söker till programmet, och när man är Antagen, då ansöker man om Tillgodoräknande av tidigare utbildning. Det är först då som de utbildningsansvariga tittar på vad du har för utbildning på högskolenivå sedan innan. Och här kan också olika lärosätena göra lite olika bedömningar men jag tror tyvärr inte att så jättemycket kan tillgodoräknas... detta pga det i SYV-programmet ingår en del specifika kurser, som inte ingår i lärarutbildningar + det ingår praktik som SYV; när jag läste till syv hade vi 14 veckors praktik och under praktiken fick vi spela in vägledningssamtal som vi sedan visade på högskolan och diskuterade med högskolelärare och kursare... dvs även om man redan har mycket erfarenhet från skolan, är det inte detsamma som genomföra just Vägledningssamtal.
    Det finns tyvärr inte på förhand skräddarsydda specialanpassade utbildningar, som t.ex hur en behörig lärare /7-9/ kan vidareutbilda sig till just SYV... det är också lärarbrist, så jag tror inte man lägger mycket tid och ansträngning på att utbilda lärare till andra professioner. Även om det är SYV-brist också, är lärarbristen större.
    Dock kan olika lokala projekt skapas "på sina ställen", så det gäller att ha "ögonen öppna" och kika runt överallt.
    Jag ska också samråda med kollegorna och med en sakkunnig. kommer vi fram till att vi kan ge dig ett annat svar, hör vi genast av oss.

    Lycka till!

    L. :)

    Liselotte