Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Hibo,

    det finns inte ngt ställe där alla som vill kan ta och plugga upp grundskolebetyg. Att läsa på distans är inte heller alltid möjligt... Man måste veta mycket om din situation: varför du vill läsa grundskolekurser; i vilken kommun du är folkbokförd mm.

    Allmänt gäller
    från 1 juli det kalenderåret du fyller 20 år, blir du "behörig" att läsa på komvux, oavsett dina tidigare studier. Grundskolekurser kan man på komvux läsa i alla de svenska kommuner, oavsett vilken kommun man är folkbokförd. men det är mycket sällan grundskolekurser som skulle ges på distans på komvux.
    ***
    Sofia Distans ger undervisning i grundskolekurser på distans, men det är endast om svenska elever bor utomlands på grund av deras föräldrar jobbar i utlandet och det är Rektor som anmäler till Sofia Distans, och inte eleven eller vårdnadshavare.
    ***
    Grundskolekurser kan ges inom folkhögskolor. Är du 18 år, är du tillräckligt gammal för att läsa på en folkhögskola. Det är alla de olika 156 st. svenska folkhögskolor, spridda över hela Sverige som du kan söka till.
    Om du kikar på folkhogskola.nu/sok-kurser/allmän-kurs-grundskolenivå så dyker det upp några "träffar". dock är det lite fel där i söket nu, ser jag - för att Kalix folkhögskola erbjuder distans endast på Gymnasial nivå, ej på grundskolenivå... och på de övriga tre så finns det Inga lediga platser kvar! så just nu ser det inte ut som att det går att söka läsa på grundskolenivå på distans på någon folkhögskola.
    Dessutom ger inte folkhögskola betyg, utan ger Omdöme.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, jag vill också påtala möjlighet att göra prövningar. Du förbereder dig till prövningar på egen hand (självstudier, privatlärare, hjälp från kompisar mm) - och prövningsavgift är 500 kr/prövningsförsök. Kan vara lite svårt att hitta var du kan göra prövningar... dock.
    I matte finns det är bra gratis sida - www.matteboken.se och just grundskolematematik och gymnasiematematik är upplagda kurs-för-kurs för repetition och självstudier; se t.ex gärna matteboken.se/lektioner/skolar-9

    Lite nyfiken är jag: vad ska du med grundskolebetyg till? Alltså, hur tänker du använda dina grundskolebetyg? Detta frågar jag för att försöka ge dig bättre svar. För att det kan vara så, kanske, tyvärr, att det som du vill använda betygen till, går inte att använda dem till... men det går inte att säga så mycket mer om man vet så lite om din situation; endast att du är 18 år och att du vill läsa grundskolekurser på distans.
    Distansstudier finns Med eller Utan obligatoriska träffar, till exempel - och det kan vara stor skillnad här...  för till obligatoriska träffarna måste man åka till skolan och det kan vara långt och dyrt att åka till skolan.