Moa
    Hej!
    Jag gick naturvetenskapliga linjen med samhälls inriktningen. Vilket betyder att jag ej har läst Ma 4, kemi 2, FY 2.
    Jag har nu kommit på att jag vill bli läkare. Jag vet att jag inte är ensam om att vilja bli det, och att det är jättehård konkurrens.

    Mina betyg med full merit ligger på 17 och mitt HP ligger på 1.0. Jag har alltså inte topp-resultat.
    Min fundering är hur jag kan plugga upp alla mina betyg till A?

    Om jag läser ett tekniskt basår, kan jag sedan utnyttja det för att göra prövning i de kurser jag redan läst på gymnasiet?

    Kan jag läsa "lättare" kurser på komvux för att ta bort ämnen jag redan har betyg i fr gymnasiet?

    Jag jobbar just nu som transportör på ett sjukhus och jag har gjort det 1 år. Jag har hört att man kan hamna i en särskild urvalskvot då, stämmer det?

    Tack för svar!!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Moa!

    Du ställer några olika frågor och jag ska försöka svara på alla dem. Hör av dig om jag missar att svara på någon fråga, OK? :)

    - ang. läsa andra kurser än de kurser som du inte har i ditt Examensbevis: du måste läsa kursr för att bli behörig. Det är det viktigaste. Som obehörig, kan man inte komma in på Läkarprogrammet. Du behöver även godkänt betyg i Biologi 2. Har du redan det? Om inte då är det Naturvetenskapligt basår du behöver läsa. Det är helt OK att först läsa basår på högskola och sedan göra prövningar i kurser för att höja betyg. När du blir behörig, kan du försöka göra prövningar i de kurser som du har i ditt Examensbevis för att höja betyg. Kurser som du inte har i ditt examensbevis & som du inte behöver för behörighet, är det endast kurser som ger Meritpoäng>>, som du kommer att ha nytta av, inga andra kurser.

    - ang. prövas i en "annan kvot" så är det på vissa högskolor ibland finns möjlighet till Alternativt Urval>> Det ändras från år till år och är ej säkert att det blir aktuellt... men visst, du som har arbetslivserfarenhet inom vården, om AU öppnas, kan du söka i den kvoten.

    - gör högskoleprovet flera ggr. Resultat brukar höjas även om man inte tränar på HP.

    ***

    Jag är tacksam om du berättar om ditt jobb på sjukhuset, vad gör en transportör under en arbetsdag. Jobbar du heltid eller är det behovsanställning och var lönerna ligger på för ungefär - för dig och andra transportörer.

    Bästa hälsningar

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så mycket för svar!
    • : Jag jobbar heltid, och lönerna ligger jämt med undersköterskors löner
    • Milla : Vad är transportörernas arbetsuppgifter? Vad gör man som transportör? Kan du berätta? Och vad har dina kollegor för tidigare utbildning för att kunna få jobb som Transportör? :)
    • Anna : Varför vi önskar få svar från dig om transportör-yrket är för att vi har den yrkesbeskrivningen på http://www.framtid.se/yrke/sjukhustransportor och vi vill stämma av med dig som har förstahandskunskap om yrken. Tusen tack på förhand för alla dina synpunkter!
    • : Jaha okej!
    • : Man behöver ingen utbildning för att bli transportör då man inte gör vårdarbetet utan service arbete. Man transporterat patienter mellan avdelningar, går med blodprover till lab. Bakar och fixar fika till vårdpersonalen. Man är som en hjälpande hand kan man säga. De flesta som är transportörer är ungdomar som just gått ut gymnasiet och vill få en inblick i vården. Många sjukhus erbjuder oftast att man får jobba där högst 1-2 år, för att få en inblick. Efter den tiden gått ut tar man in nya ungdomar som är nyfikna på att jobba inom vården. Dvs, att jobba som transportör är i regel ingenting man jobbar med i flera år utan bara en kortare tid. Men det är väldigt roligt och lärorikt!
    • Anna : Tack så mycket Moa för att du berättade om ditt jobb som transportör!
    • : Det var så lite så
    • Anna : Jag har nu gjort vissa ändringar (utifrån din berättelse om jobbet :) - på http://www.framtid.se/yrke/sjukhustransportor och undrar om du kan hojta till om ngt. inte stämmer och behöver ändras. Ang. bilden som representerar yrket - tycker du den passar eller kan det behövas bytas ut, tycker du? Om du har någon bild som vi skulle kunna få av dig - skulle vi vara mycket tacksamma. Högre upplösning och jpg.format helst... och så inga personer med på bilden som inte gav tillåtelse att "publiceras".. . :) vilka krav vi ställer!!! oj-joj! ;) men t.ex på http://www.framtid.se/yrke/farmakolog och http://www.framtid.se/yrke/steriltekniker har vi bilder som ingen kan ta "illa vid sig", typ en sådan bild med som passar till "ditt" yrke! tusen miljoner Tack på förhand!
    Läs alla kommentarer