Andreas
    Hej! Jag har länge haft en dröm om polisyrket men är förvirrad vilka kurser jag måste läsa för att bli behörig. Jag blev inte mindre förvirrad sedan jag varit studievägledaren i min kommun.
    Jag har läst svenska A och B på gymnasiet men fick IG i svenska B.
    Jag läste nu svenska 2 på komvux och fick betyget B. Måste jag läsa svenska 3 också eller räknas svenska 2 kursen som svenska B så jag uppfyller kravet på den särskilda behörigheten?
    • Julia : Det är säkrare för dig att skaffa även godkänt betyg i svenska 3, vilket du kan ha nytta av även senare i livet. Men läs också mitt svar (nedan). Och, oavsett vad du beslutar, Lycka till!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Andreas,
    Antagningsansvariga till polisutbildningen blir - i ditt fall - tvungna att göra en bedömning men hur de bedömer är det bara de som vet.

    Här får du kontaktuppgifter till Ansvariga för antagning till polisutbildningen.
    E-post: [email protected]
    Telefonnummer: 0771-24 40 30
    Handläggare svarar på frågor (lunchstängt kl 11.30 - 12.30)
    måndag kl 10.00-16.00
    tisdag - fredag kl 08.00-16.00.

    Du får välja att antingen kontakta de ansvariga (kontaktinfo ovan) och agera sedan utifrån det svar du får, eller att försöka skaffa dig godkänt betyg i svenska 3.

    "Problemet" i situationen som du beskriver i din fråga är att man kan tänka olika:
    man kan - om man vill - "godkänna" att Svenska B motsvarar Svenska 2 och nöja sig med det och bedöma dig som behörig (vad gäller svenska),
    men
    antagning till högskoleutbildningar gör t.ex inte det, utan man måste få godkända betyg i svenska 2 och 3 om man sedan innan ej har godkända betyg i Svenska A och B.
    Att få betyg i Svenska B kunde man till sista juni 2016; efter det finns ingen möjlighet att få betyg i en "gammal kurs".

    Som sagt, på vilken "linje" polisantagningen kommer att gå (hur de bedömer) vet ju bara de själva. Så - kontakta dem och fråga. Förhoppningsvis får du ett klart svar men jag är inte så säker på att du får det (detta för att situationen du bekriver är inte helt vanlig och jag kan tänka mig att olika personer kan tänka olika i den frågan - det finns alltså flera rätta svar på den frågan). Skulle polisutbildningen vara en Akademisk utbildning (på högskolenivå) skulle de kräva att du skaffar dig även godkänt betyg i svenska 3, men som det är nu (och även med tanke på polisbrist) så kan jag tänka mig att de kan bedöma dig som behörig, vad gäller svenska, i alla fall.

    Du kan också göra ansökan - utan att kontakta de utbildningsansvariga - och hoppas att det går bra.

    Vänligen och Lycka till!
    Julia syv