Christoffer
    Hej. Jag funderar på att börja på barn och fritidsprogrammet men jag undrar måste man praktisera eller jobba på förskola/skola efter? Kan man praktisera i en butik? Tex en mataffär? Jag är intresserad i just det och inte i barn så jättemycket kan jag fortfarande gå den här linjen? Jag försökte hitta ett gymnasium med handel och administration men det blev problem så det går inte.
    • SYV-besökare : Eftersom praktiken är kopplad till kurser i karaktärsämnen inom Barn och fritid, så behöver praktikplatsen vara förlagd på en plats där PEDAGOGIK ingår.
    • SYV-besökare : Om dU är intresserad av affärer (PRAKTIK I BUTIK) låter det som om Handelsprogrammet skulle passa bättre än Barn -och fritid.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Christoffer,

    BF >>> har tre olika inirktningar och var man har sin praktik, som är minst 15 veckor sammanlagt, under tre år på gymnasiet - kan bero på vilken inriktning på BF, som man går.

    Att man kan gå på praktik i en butik, när man läser på BF, har inte vi hört talas om... men kanske kan man gå på praktik i leksaksaffär... jag vet faktiskt inte... det är en fråga till lärare på BF >>.

    Vad är problemet med att hitta en skola som erbjuder HA-programmet >>, där man just går på praktik vanligtvis i butiker?

    Se på skolornas presentationer; i hela Sverige finns det ca 200 gymnasieskolor som erbjuder inriktning Handel-och-service på HA >>> och >> i Stockholms län är det ca 25 gymnasieskolor som erbjuder den utbildningen.

    Kika på >>/gymnasium/s-t-botvids-gymnasium - det är kanske en skola som ligger närmast dig av dem som erbjuder HA, inriktning Handel-och-service.

    Hej igen, jag fick nu svar från en kollega som arbetar på Barn- och fritidsprogrammet som skriver så här:

          APL (arbetsplatsförlagt lärande, praktik) ska göras inom de yrkesområden som utbildningen syftar till. Annars går det inte att få en yrkesexamen.
    Handelsprogrammet passar bättre in på det eleven beskriver i sin fråga. På BF blir man "pedagog" och gör därför APL på förskola, skola, fritids, särskola, korttidsboende och daglig verksamhet.

    Saga SYV

    Hej,
    vid intresse att arbeta inom butik/handel är HA-programmet det rätta programmet.
    Man ska ha ett stort intresse för arbete med barn/ungdom om man väljer Barn- och fritidsprogrammet, för att det ska bli bra.
    Också på BF är APL (praktik) så tydligt kopplad till kursens innehåll att APL (praktik) måste ske vid förskola, fritids, förskoleklass och vid LSS-boende.

    Hoppas att detta svarar på dina frågor.
    Hälsningar
    S. :)