Vilma
    Jag skulle vilja göra uppbehåll i några månader från gymnasiet för att åka utomlands och få lite erfarenhet i arbetslivet och undrar hur man får kontakt med företag som kan erbjuda praktikplatser? Finns det något forum typ?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    hej Vilma,

    jag råder dig kontakta den Amerikanska ambassaden>> och fråga ang. vilken typ av visum du skulle behöva för att kunna ta ett "praktikantjobb" i USA. Det är endast i fall du är svensk medborgare och Turist /dvs inte har för avsikt att arbeta eller studera/ och inte stannar i USA längre tid än max 3 månader, som du inte behöver visum. I andra fall behöver man visum och det är inte alls självklart man får tillåtelse att arbeta eller ha "praktikjobb" i USA.

    Du kan också passa på och fråga personal på ambassaden om de kan hjälpa till med att hitta en arbetsgivare eller praktikplats för dig.

    Vi på Fråga SYV kan ej ta på oss ett sådant ansvar, för att vi inte kan veta om inlägg på olika forum är seriösa och innehåller korrekt information.

    Jag förstår att du önskar få ett annat svar från oss, men det kan vi tyvärr inte ge dig. Jag beklagar detta och önskar dig Lycka till!

    ANNA