Sofia

    Hej! Jag går andra året på gymnasiet och ska söka till universitet i Storbritannien via UCAS i höst. Eftersom man i det svenska skolsystemet läser olika ämnen varje år kan skolor inte ge ”predicted grades”. Jag har mailat de olika universiteten och de kräver predicted grades för att kunna ge en ”offer”. Hur gör man som svensk gymnasieelev för att söka via UCAS innan man fått alla slutbetyg och examensbevis? Hur ska jag gå till väga? Tack! Vänligen, Sofia

    • Julia :

      Du behöver troligtvis engagera rektor på din gymnasieskola i att lösa detta med "predicted grades". Läs "mitt"svar, nedan, där första stycket innehåller info om att det svårt men möjligt att få predicted grades, men jag tror rektor måste ge order till lärarna om det - annars vågar de inte (eller inte vill eller tror att det är fel att göra så...) ge några predicted grades, men om rektorn säger till dem att göra det - då borde de göra det. Prata, alltså, med rektorn.
      Du får visa våra svar här på forumet både till din rektor, SYV och till lärarna om du vill. Du kan börja med SYV på din skola: visa svar här på forumet. Varför jag råder dig ta det med rektorn, är för att SYV är inte arbetsledare för lärarna och ej kan ge order utan bara be snällt. Rektorn är ytterst ansvarig för allt som händer på skolan och kan också ge order till lärarna, så jag tror det kommer ändå behöva gå via rektorn, om lärarna själva ine vill/vågar skriva predicted grades till dig. Du kan också kontakta Skolverket, 08-527 332 och fråga vad dina rättigheter som elev kommer in i bilden här: t.ex om din skola totalvägrar ge några predicted grades, har du rätt att insistera om det eller vad händer då?

    • SYV-besökare :

      The student who asked about predicted grades (PG) should submit grades for the completed courses that s/he has done – AND should submit PG for all of the subjects that s/he is doing now. The UCAS application has to be completed by January before the term begins (dvs januari år3). A teacher will need to write a reference for the student and the best way to collect the PGs is for the teacher writing the reference to contact all the other subject teachers and collect the PGs along with supporting comments to be included into the official reference – then the PGs can entered into the UCAS student profile by the student. All of this is explained on the UCAS website, and they offer training to SYV and teachers online for free - ucas.com/advisers

    2 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Sofia,
    mitt förslag är att du på din gymnasieskola ber om Utdrag från betygskatalogen, där betygen du fått under åren 1 och 2 på gymnasiet finns - på så sätt ser man hur du "ligger till" (på vilken nivå ligger dina betyg).
    Universitet i Storbritannien borde vara medvetna om att det är olika skolsystem i olika länder och jag tror att de har tidigare haft sökande med svenska gymnasiebetyg, senast förra året - så jag tror inte de blir förvånade att du inte kan skicka exakt det som de begär.
    Förklara till den skolan dit du söker hur det ligger till och lova att kompletterar med betygen (Examensbevis) så fort du får exam.bevis i handen. Fråga på din skolans expedition om det skulle vara möjligt att de behandlar just ditt examensbevis så fort som möjligt (förklara varför det är viktigt för dig) och då kanske du kan få ut ditt exam.bevis några dagar innan alla andra elever på din gymnasieskola får ut dem... jag kan inte lova att så blir fallet, men du kan försöka be hantera utfärdandet av ditt exam.bevis så skyndsamt som möjligt.
    Du kan också på den skolan - dit du söker fråga om de tidigare (t.ex förra året) haft sökande med betyg från en svensk gymnasieskola och hur de sökande gjorde med betygen ( avsaknaden av "Predicted grades") förra året? Mer än så tror jag inte du kan göra...
    Det vore jättebra om det fanns sakkunniga som hjälpte med info i liknande frågor - men det är svårt att hitta (i alla fall om man inte vill eller kan betala); finns annars privata företag som förmedlar studier utomlands, men det är inte gratis + att jag personligen inte kan rekommendera ngn av dem då jag inte vet om de är seriösa och bistår med "bra" hjälp. Det kanske de gör, men jag kan i alla fall inte svära på att du får bra/rätt hjälp, även om du betalar för det.

    Lycka till!
    SYV
    P.S: om du på egen hand hittar svar på din fråga, återkom gärna och dela med dig av din kunskap. Det blir till stor hjälp till många elever som är i din situation.

    • : Hej! Tack för snabbt svar. Jag går på distansgymnasium vilket gör att jag inte läser kurserna ”samtidigt”. Därför menar min lärare att de inte kan ”predicta” vad jag får för betyg. Vet ni om det är möjligt att fortfarande få predicted grades i denna situation? Tack!
    • Vägledare : har inte distansgymnasiet någon syv som kan samla in betyg och skriva ett "intyg" på predicted grades?
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hejsan, vi fick idag några svar från personer som är insatta i den problematiken som du tar upp i din fråga. Här nere ser du deras svar:

    Svenska lärare är inte vana vid detta och därför är det svårt att få dom att ge några predicted grades. Men det brukar vara möjligt!! Dessa predicted grades skall vara inne på UCAS i mitten av Januari och då har eleven oftast läst mer än halva kursen och läraren bör kunna ”gissa” vilket slutbetyg eleven förmodligen kommer att få i just deras kurs?! Om läraren känner sig osäker mellan 2 betygssteg så får väl läraren antingen lägga sig på det lägre betyget eller tvärtom! Det är därför det heter Predicted.

    *** *** ***

    ... eleven också kan behöva skicka med sin studieplan där mottagande antagning kan se vilka kurser som är pågående just nu och när de förväntas avsluta, i ett utdrag ur betygskatalogen finns endast avslutade kurser med och då kan mottagande antagning bedöma att utbildning är avslutad med ofullständiga betyg. Lycka till!
    *** *** ***

    En elev som söker till ett Universitet i UK gör en individuell ansökan via UCAS och inte genom sin svenska skola. Eleven måste ha en lärare/IB-coordinator/SYV eller rektor som är en kontaktperson. Denna kontaktperson får en länk och skriver i Predicted grades och omdöme på eleven. Detta kan inte eleven göra själv, måste vara en person på nuvarande skola.

    *** *** ***

    Svenska elever har sina betyg från årskurs 1 och 2 när de söker. Sedan kan deras lärare kanske gissa sig fram till hur eleverna kommer att prestera i kurserna som de läser sista året.

    *** *** ***

    Vet ej hur eleverna löser detta, de sköter det oftast själva.

    *** *** ***

    Jag som IB koordinator brukar samla in predicted grades från undervisande lärare. Dessa är inga slutbetyg utan bara vad lärarna tror att eleven kommer att få för betyg. Jag stämplar och skriver under dokumentet och ger sedan till eleven eller scannar in det och laddar upp det till universitetet som eleven har sökt till. Det är sen villkorat för eleven, att om eleven inte får dessa betyg så kommer hen inte få platsen.

    *** *** ***

     "... eleven får vända sig direkt till sin studie- och yrkesvägledare på den skola eleven går på".

    • : Hej! Tack för snabbt svar. Jag går på distansgymnasium vilket gör att jag inte läser kurserna ”samtidigt”. Därför menar min lärare att de inte kan ”predicta” vad jag får för betyg. Vet ni om det är möjligt att fortfarande få predicted grades i denna situation? Tack!
    • Julia : Var god läs min kommentar till din fråga, ovan. Även på distansgymnasium finns det rektorn. Kontakta också skolverket och fråga om vad du har rätt att kräva och vad som du bara kan snällt be om och hoppas på. Lycka till!
    • : Det gör jag, tack snälla för hjälpen!
    • Anna :

      Fick nu ännu ett bra förslag: "Jag tänker att lärare i det svenska systemet är vana vid omdömen och överlämnanden, så därför vore inte steget så stort att sätta ett preliminärt betyg. Dessutom behöver eleven inte få veta sina predicted grades, eftersom det är referenspersonen som skriver in betygen på UCAS. Vi har haft den policyn länge att vi inte delat betygen med eleverna. Jag har till exempel många gångar skickat predicted grades direkt till universitet i USA och Canada, utan att röja betygen för eleverna i fråga. Om lärarna känner sig obekväma med att sätta preliminära betyg, går det alltså att lösa." - Jag tolkar det som så att du kan be SYV på din skola skriva in dina predicted grades utan att du får veta vad de preliminära betygen är, alltså det blir hemligt för dig - på så sätt blir lärarna mycket mer bekväma i att ge uppgifter om de preliminära betygen (lärarna lämnar alltså de uppgifter till SYV, till Rektor eller till din klasslärare/mentor, och du får inte veta det, utan du sedan får de "riktiga betygen" när de är satta).

    Läs alla kommentarer