Kristina
    Jag avslutar nu mitt första gymnasieår och jag ställde tidigare en fråga om linjebyte. Fast att jag börjar om från början, alltså att jag är med från början i första året och inte hoppar in i en klass i andra året.

    Min fråga är nu: Är jag som gymnasieelev som vill "börja om på nytt" lika mycket prioriterad som 9:orna som söker?

    Jag tackar till SYV:n som svarade på min tidigare fråga samt för framtida svar på denna fråga! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kristina,

    alla som söker t o m Sista dag i Omvalsperioden och som har Slutbetyg från Grundskolan och inte är "för gamla", dvs t o m det året man fyller 19 år - prioriteras på samma sätt, enligt den "siffran" som räknas ut på dina grundskolebetyg. Undantag: till kommunala skolor prioriteras elever från "andra kommuner" - i andra hand. Till fristående skolor är det ingen skillnad var man är folkbokförd.

    Det är alltså ingen skillnad om du läser åk9 idag eller om du går redan på gymnasiet. Om du sökte t o m sista dag i Omvalsperioden, är du lika prioriterad som "niorna".

    De som söker sent, efter sista dagen i Omvalsperioden, prioriteras "i mån av plats".

    Bästa hälsningar

    ANNA