Zain
    Jag går just nu i naturvetenskapsprogrammet med inriktingen naturvetenskap. Så jag läser Kemi 2 och Fysik 2. Det går inte så bra i dessa kurser, och jag har en känsla att jag kommer få underkänt på båda. Jag undrar om jag kan göra prövning i Geogragi 1 och Samhällskunskap 2 för att ersätta Kemi 2 och Fysik 2.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Zain,

    det är två Olika situationer:

    1. om du får Examensbevis, då låser du kurser inne i det; du måste sedan få upp betygen i exakt de kurser som du har i ditt Examensbevis. Du kan med F i Kemi 2 och Fysik 2 ändå uppfylla kraven och få examensbevis. Däremot om du fick F i Gymnasiearbete eller i Engelska 5 eller 6 - eller i Svenska 1, 2 eller 3 - då uppfyller du inte kraven och får Studiebevis.

    2. om du däremot får Studiebevis, som inte ger Grundläggande behörighet till högskolestudier, kan du senare, efter gymnasiet - lägga upp en plan med SYV på komvux om hur du uppfyller kraven och får Examensbevis från Komvux. Ett betyg som du i så fall "förlorar" är Idrott och hälsa 1. Detta pga det sedan 1 jan2017 ej längre möjligt att ta in det betyget i Examensbevis från Komvux.

    3. om du redan på gymnasiet vill uppnå kraven för examensbevis>> men inte få några F betyg i ditt examensbevis, måste du i så fall byta inriktning - prata om det med SYV på din skola. Göra prövningar i kurser medan du går på gymnasiet ska du få göra om de kurser blir inskrivna i din Individuellt studieplan.

    Bästa hälsningar

    ANNA