Kalle
    Hej

    Nu till hösten då man inte kan längre göra prövningar i gamla kurser, så undrar jag om jag skulle vilja göra en prövning i t.ex. MA A/B/C där jag fick G, så kan jag då göra en prövning i MA 1/2/3 för att få ett högre betyg i motsvarande gamla kurser?
    Samt om jag gör en prövning kommer det då ersätta mitt G i MA A som finns i mitt slutbetyg med det nya betyget (A-E), om t.ex. det nya betyget skickas in till antagning.se eller kommer det att skrivas som MA 1 istället då?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kalle!

    I självaste dokumentet "Slutbetyget" kommer det inte att ändras någonting, men om du får högre betyg i en Motsvarande kurs, t.ex i Matte 1 - då räknas betyget i Matte 1 i stället för betyget i Matte A - in i ditt Jämförelsetal, när du söker till högskola/universitet. Högre betyg i motsvarande kurser kan du få genom att läsa kurser på komvux eller genom Prövningar>>

    På vilket sätt du får högre betyg, spelar ingen roll. Om du skulle råka få lägre betyg (bara en tanke...:), så är det ändå det högre betyget som gäller (inte det senaste betyget, alltså).

    Bästa hälsningar

    ANNA