Sandra
    Hej jag undrar om det är möjligt att göra prövningar på distans om man befinner sig i ett annat land? Genom inlämningar eller kanske på ambassaden eller nåt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    HEJ SANDRA!

    Vi på Fråga SYV känner tyvärr inte någon sådan möjlighet, att göra Prövningar på distans. Du får givetvis fråga där du skulle annars kunna göra prövning - på komvux eller på prövningsenheten och även på Ambassaden, om de kan ställa upp och hjälpa dig.

    Jag bedömer sannolikhet att du ska få göra prövning på distans som liten. Detta pga flera saker: prövningsenheten eller komvux är ej skyldiga att anordna prövningar på distans och ambassaden är inte heller skyldig att hjälpa till med den typen av ärenden; det är mycket "bry" (dvs mycket extrajobb för dem) och båda parter måste i så fall vara "med" på det.

    Kostnad som prövningsenheten får ta från dig som gör prövning är max 500 kr. Det täcker inte den faktiska kostnaden som läggs på att anordna prövning på plats (läraren och administratören ska ha lön mm.) Och att anordna prövning på distans skulle kosta mycket mer arbetstid = pengar, samtidigt som prövningsstället får ej ta mer än 500 kr i avgift; de skulle "gå minus" om de erbjöd prövningar på distans, såvida avgiften inte höjs kraftigt.

    Av de anledningar som jag nämner ovan, så tror inte jag på att du ska få igenom att göra prövning på distans, tyvärr.

    Vi känner inte till något exempel (än så länge i alla fall) att någon har lyckats att få göra prövning på distans.

    Om du lyckas med det, var god hör av dig. Önskar att det vore annorlunda, dvs att det vore möjligt att göra prövningar på distans, vilket det idag inte är, suck! :(

    Jag förstår att det är inte ett sådant svar som du vill få! :( Beklagar att jag inte kan ge dig ett annat svar.

    Bästa hälsningar och lycka till! Har du andra frågor till oss, hör av dig igen! :)

    ANNA