H

    Hej! Jag läser civilingenjör i datateknik men trivs inte alls på programmet, då vill jag ändra det. Vill ha tips på andra program som är lätt att få jobb efter utbildningen både i Sverige och utomlands? Obs: har inget speciellt inriktning att tänka mig på utan vill ha en bra utbildning som kan leda direkt till ett jobb för en muslim tjej med sjal, jag menar att det är otillåten för mig att jobba t.ex med polis medan jag har sjal i Sverige så därför har jag nämnts det för att fokusera på de utbildningar som passar för mig

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej H!
    Du ställer en intressant och viktig fråga men som tyvärr är mycket svår att besvara.
    "Utomlands" är ett vitt begrepp. Reglerna och situationen i olika länder kan vara väldigt olika och det ändras också över tid. Vi på fråga SYV kan inte redogöra för alla yrken i alla länder (det är omöjligt för oss).
    Yrken som finns i alla länder och utbildningar som brukar vara gångbara i de flesta länder ligger, enligt min erfarenhet bl.a inom vården och som yrkesförare.
    Om du vill läsa på ett universitet, då är det inte yrkesförarutbildningar du tänker på, antar jag... utan ta och titta på yrken inom hälsa och sjukvård. Fundera på om du kan tänka dig bli sjuksköterska och senare kanske också vidareutbilda dig till specialistsjuksköterska eller till barnmorska. I så fall behöver du söka till sjuksköterskeprogrammet, som är 3årig utbildning på högskolorna och universiteten, i Sverige. När man tar examen från sjuksköterskeprogrammet kallas man (i Sverige) "grundutbildad sjuksköterska". Det finns sedan många olika påbyggnadsutbildningar för sjuksköterska (om man inte vill i resten av sitt arbetsliv jobba som grundutbildad sjuksköterska). Exempel på specialiseringar för sjuksköterska är Operationssjuksköterska, Barnsjuksköterska, Psykiatrisjuksköterska, Ögonsjuksköterska.