Kevin
    Hej!
    Jag är 15 år och ska snart göra mitt gymnasieval. Jag är väldigt intresserad av programmering, vilket jag har hållit på med de senaste 6 åren (jag är med andra ord ganska duktig redan nu). Mina merit är höga, för tillfället 322.5 men det lutar mot att slutbetygen blir högre, uppemot 335. Jag skulle vilja gå en utbildning med mycket programmering, där meritvärdena är höga (då jag vill ha seriösa, motiverade klasskompisar).

    Finns det någon sådan?
    • Anna : I vilken del av Sverige söker du till gymnasiet? :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Kevin,

    om man bor i en relativt liten stad, som t.ex i Borås, så finns det tyvärr inte så mycket val... t.ex i Borås är det endast på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/sven-eriksonsgymnasiet - den enda gymnasieskola som erbjuder >> Teknikprogrammet med inriktningen Teknikvetenskap .

    På en annan gymnasieskola erbjuds också Teknikprogrammet, men inte alla inriktningar på TE (och tyvärr inte inriktning Teknikvetenskap - som jag i första hand rekommenderar att du söker till) - https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/lbs-ljud-bildskolan-boras

    Det är jättebra att du har höga betyg. Till Teknikprogrammets svåraste inriktning som är Teknikvetenskap, söker ofta elever som är motiverade och har ganska höga betyg; och om man kommer in då man är lågt motiverad och med lägre betyg, så blir man oftast "inte gammal" på utbildningen - man "pallar" inte tempot inom mattestudier och vill hoppa av redan efter några veckor. Det ser vi tyvärr ganska ofta.
    Så... tyvärr... ser det inte ut som att elever i "mindre städer" har så jättemycket val - då TE, teknikvetenskap, erbjuds ofta på en enda skola - som t.ex faller verkar vara i Borås. :(

    Bästa hälsningar

    ANNA