J

    • Hej! Bakgrund: tog studenten 2011, jobbat en del, läst lärarprogrammet 2015- 2019, med ett nuvarande studieuppehåll.

    • Nuläge: Tog studieuppehåll för att satsa på högskoleprovet. Jobbar på halvtid. Överväger mellan psykolog (som jag velat bli sedan gymnasiet.) Eller studie- och yrkesvägledare som jag funderat över nyligen. Överväger mellan dessa yrken då jag alltid velat jobba med människor.

    • Har stort intresse för psykologi och vill gärna jobba med barn och ungdomar som har det svårt psykiskt. Föredrar gärna kontor som arbetsmiljö, och en strukturerad arbets-schema. Vill gärna möta människor, men även ha möjlighet till reflektion och utvärdering. Ogillar att arbeta under hård tidspress.

    • Som person är jag lugn, organiserad och bra på att läsa av människors kroppsspråk.

    • Har även kikat en del på socionom som jag blivit rekommenderad av nära vänner samt en av mina syskon. Men har svårt att se mig jobba inom det yrket, då jag diskuterat med vänner i den branschen.

    • Som jag förstått det behöver man börja jobba som socialsekreterare först, innan man kan bli kurator (som jag funderat över.)

    • Gällande betyg hamnar snittet på 15. HP: 0,45.

    • Kom gärna med återkoppling på yrkena psykolog samt studie- och yrkesvägledare, som båda tilltalar mig. Hälsningar J

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej J,

    jag tänker på studieekonomi... Studiemedel för eftergymnasiala studier kan man få i högst 6 år. Om du läste 4 år redan (som du uppger: på lärarprogrammet) så kanske du tagit 4 läsår av studiemedel redan... och i så fall har du endast 2 år kvar. Och psykologprogrammet läser man på 5 år; SYV-programmet på 3 år. Socionom - 3,5 år.
    Många tror att CSN kan förlänga möjlighet att få studiemedel, men det är fel. CSN förlänger inte de 6 åren (12 terminer) som är max. Då kan man finna sig i mitten av en lång högskoleutbildning utan ekonomiskt stöd... och vad gör man då?
    ****
    Om inte frågan om studiemedel, studieekonomi är ett hinder i ditt fall - då kommer nästa fråga: möjlighet att komma in på psykolog-, socionom- eller SYV-programmet. De meriter (betyg och HP-resultat) som du nämner i din fråga brukar inte räcka för att komma in på de utbildningar som du är intresserad av.
    Jag tänker på möjlighet att jobba med det du intresserad av med Lärarexamen. En sådan möjlighet kan finnas. T.ex finns det jobb som KAA-ansvarig och Ungdomscoach eller Ungdomskonsulent eller som "medarbetare" i diverse olika projekt, som man mycket väl kan få med lärarexamen i bagaget.

    ang. bli Kurator
    Det är eftertraktad jobb; många söker; man måste (nästan garanterat) vara socionom i grunden och några års arbetslivserfarenhet efter socionomexamen + påbyggnadsutbildning brukar krävas. I annat fall får man, troligtvis, inte anställning som kurator. Det är i alla fall vår erfarenhet.

    Det är bra att du har självkännedom ang. dina egenskaper och du vet vad du vill. Dock måste man också vara realistisk vad gäller möjlighet att komma in på olika utbildningar. Du får givetvis söka till psykologprogrammet i första hand och sedan även till SYV-programmet och till socinomprogrammet, men om du inte höjer ditt meritvärde rätt mycket eller inte får högre resultat på högskoleprovet, är dina chanser att komma in små (till psykologprogrammet - obefintliga, skulle jag var tvungen att säga).
    Men även med icke-avslutad lärareutbildning (utan lärarexamen) kan möjlighet finnas att få jobb som du skulle kunna trivas med, är i alla fall min förhoppning. Kika t.ex på Lärarassistent; Studiecoach; Skolvärd/värdinna; Utbildningsadministratör - här tänker jag på all personal på en skola kommer i kontakt med barn och ungdomar som har diverse "problem": hälso-, sociala, beteende- (mobbing-problematiken) m.fl.

    • :

      Hej! Tack så mycket för utförligt svar.

      Jag har tagit tid på mig att fundera, och vill fortsätta lärarprogrammet, men inte min nuvarande (förskollärarprogrammet), utan grundlärarprogrammet 4-6, som jag läst tidigare.

      Jag har kikat på kvalité av utbildningarna, och Uppsala samt Göteborg tilltalar.

      Notera: Har tidigare läst grundlärare 4-6 i Uppsala.

      Nu undrar jag gärna mer konkret: Ska jag söka till Uppsala (igen), eller Göteborg?

    • Julia : Bostadssituation är ju svår - både i Uppsala och i Gbg. Har du möjlighet att fixa bostad under studietiden på båda orter? Kontakta annars studievägledare på respektive lärosäte och fråga om de har ledig plats för dig att "hoppa in"; du kan givetvis också göra ansökan till hela programmet (på vanligt sätt) men då måste du prioritera vilken ort du söker till i första hand. Gör studiebesök till utbildningen i Gbg; i Uppsala har du ju läst tidigare på det programmet, så du ve hur det går till där. Fråga om du kan bli "studerande för en dag" på programmet i Gbg för att testa och känna hur det är att läsa där.
    • : Tack! :)
    • :

      Hej! Det gick bra att fortsätta programmet i Uppsala, vilket känns bra och jag trivdes verkligen där.

      Dock så har jag tagit studiemedel sedan 2015- 2017 för lärarprogrammet i Uppsala. Samt 2017-2019 i Stockholms universitet.

      Under 2015-2019 har jag klarat mindre poäng än 15 i perioder, då jag haft rest- uppgifter och jobbat extra vid sidan av.

      Att tillägga: Bor hos föräldrarna och står för hyra och mat. I en diskussion med studievägledare på programmet var rådet att fortsätta lärarprogrammet och försöka komma i fas, i en studiegrupp.

      Detta, då hen fick intrycket att jag inte var fullt redo att byta studieort. Jag läser förskollärarprogrammet just nu. Men vill fortsätta grundlärarprogrammet 1-3 eller 4-6.

      Vore det smartare att stanna kvar i Stockholm? Med tanke på min studiemedel som förbrukats sedan 2015. Med rest uppgifter, har varit utan studiemedel i perioder då jag klarat mindre än 15hp.

      Ska jag satsa på lärarprogrammet 4-6 , samt 1-3(söka varje termin), medan jag läser förskollärarprogrammet i SU?

    • Julia : Ang. studiemedel så är det en fråga till CSN, vi kan inte påverka CSN´s beslut; och har du förbrukat studiemedelsveckorna, då är det tyvärr så... :( du kan t.ex jobba ett tag (med vad som helst) och spara pengar för att sedan kunna läsa utan studiemedel, det är det rådet vi t.ex kan ge dig. ... Ang. vilket program som du ska satsa på är inte ngt. lätt fråga heller: var ligger dina intressen och mål för framtida karriär? Hur stor studiekapacitet du har just nu och på sikt? Det är mycket som kan påverka möjlighet att studera: hälsa, social situation, om man valde "fel utbildning", om man inte satsade allt man hade utan tog lätt på det... Du skriver att du bor hos föräldrarna: prata med dem; de känner dig mycket bättre än vi här på fråga syv gör, t.ex... och de vill ditt bästa, så jag tror de kan ge bra råd till dig. Byta studieort kan bli svårt: t.ex kan hindret ligga i att hitta bostad (detta även om man har råd att betala för bostaden).
    • :

      Tack! :) Det lutar åt Stockholm som studieort.

      Lärare är vad föräldrarna rekommenderar.

      Intresserad av specialpedagog samt rektor. Visst kan jag bli det med både examen i åk 1-3, eller 4-6?

      Tänker fortsätta förskollärarprogrammet tills jag blir antagen på grundlärarprogrammet. Hoppas det låter som en bra plan.

    • Anna : Jag tycker det låter som en bra plan. Och ja! rektor & specialpedagog kan man bli med diverse olika lärarexamina i grunden. Lycka till med dina studier!
    • : Tack för alla råd på vägen, till er båda.:-)
    • Anna : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!
    Läs alla kommentarer