Evelina
    Jag ska söka Teoretisk fysik vid Lunds universitet. Det står att man utöver grundläggande behörighet måste ha: Fysik 2, Kemi 1, Matematik 4 eller Fysik B, Kemi A, Matematik D (områdesbehörighet 9/A9).

    Jag har läst inom IB:
    Higher Levels: English A Lit, Mathematics, Physics
    Standard Levels: Swedish A Lit, French B, History

    Den enda kemin jag har studerat har varit Pre-IB Chemistry? Räcker det för att täcka Kemi 1/Kemi A kraven? Det enda jag kan hitta är att Chemistry SL motsvarar Kemi 2... Jag har inte läst någon IB Chemistry, endast Pre IB Chemistry.....
    • Peter : Fick du något Betyg när du läste pre-IB kemi?
    • : Ja, det fick jag.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Evelina,

    det är den bedömning av din behörighet som Antagning.se gör, som Gäller.

    Mitt råd är att du söker Teoretisk fysik som ditt första alternativ; men att du också försöker hitta någon utbildning som du kan bli intresserad av, och söker den i Andra hand.
    Du har också tid att komplettera med betyget i Kemi 1 t o m 21 juni. Du kanske hinner göra Prövning.

    Att du "läste" kemi...? Fick du något betyg? Och vad står det på betyget? Kursnamn och betyg? Vad står det? Om du inte fick ngt. betyg i kemi, då kan du inte ha behörighet inom kemi. Om du fick betyget, spelar det roll Vad för betyg du fick.

    Bäst är att du får svar från Antagning.se direkt - eftersom det är deras bedömning som gäller, oavsett vad någon annan säger.

    Hälsningar

    Peter syv

    - meddelar www.antagning.se

    Det borde, alltså, gå att få svar från dem redan idag, trots att det är lördag. Se på www.antagning.se/sv/fragor-och-kontakt

    • : Tack, jag ska göra det. Jag fick ett betyg-transcript där det står Pre-DP Chemistry (Credits 50). Det står dock N/A under Course Code.
    • : Jag fick C förresten.
    • Peter : Tips: när du kontaktar Antagning.se - uppge så många och så Konkreta/korrekat faktauppgifter som möjligt, bland annat från vilket år ditt betyg år; kurskod och vad som står Exakt. Alla detaljer kan vara avgörande.